Hur mycket reklam tåler TV-sport?

Ser ofta slutet på gårdagens Vuelta på gymmet tidigt morgonen efter, före sju. Solen ligger lågt, i jämnhöjd med panoramafönstren på andra våningen. Skuggorna är extremt långa, men vackra. Ändå är blicken fäst på TV-skärmen, i alla fall när jag gör några övningar som inte kräver koncentration och fast blick.

 

Med två mil kvar till målet befinner de sig ute på landet. De fyra utbrytarna har tre drygt minuters försprång  vilket är alldeles för stort för att visas/åskådliggöras från helikoptern. Ändå är det nästan bara bilder därifrån, översiktsbilder av nybyggda trafikrondeller, av mindre städer och av olika områden som jag förmodar endast rättfärdigas av att ägarna betalt en massa pengar för att man ska se ett väldigt fabriksområde på 300 meters höjd. Det går inte att urskilja cyklisterna under de tio, tolv sekunderna. Sedan två, tre sekunder motorcykelkamera och så tillbaka till helikoptern.  Bilderna från helikoptern säger i princip ingenting: inget om vägens beskaffenhet, om lutning, om loppet eller cyklisterna.

 

Under de här 10-15 minuter jag tittar på Vueltan så ser jag cyklister ungefär en tredjedel av tiden. Vid ett tillfälle får vi även grafisk veta vad ett stort kloster som verkar byggt för 75-100 år sedan, heter. Jag har inget ljud, vet inte va kommentatorerna säger men det är naturligtvis betald reklam, liksom vägarna, städerna och fabrikerna.

 

För i tiden visade man nästan endast helikopterbilder då de klargjorde  skillnaden mellan ledande och jagande, och då huvudklungan körde in i en tunnel. Idag är helikoptern förmodligen en av tävlingens bästa inkomstkällor.

 

Så frågan är – när kommer man dela upp fotbollsmatcher i 3 x 30 eller 4 x 22,5 min eller 4 x 25  med garanterad sluttid?

 

 

 

 


About this entry