HIF, Gaismatchen och Sportböcker

Ikväll spelar HIF en av årets viktigaste matcher, förhoppningsvis den allra viktigaste för vid vinst har man goda chanser att slippa kval ( och riktigt äckligt viktiga matcher). Självklart för att man plockar in tre av fyra poäng på konkurrenten men framförallt för att man får ett gigant stort psykologiskt övertag på Gif Sundsvall. HIF behöver den pushen, HIF behöver stort publikstöd och jag som har sett så många matcher mellan HIF och Giffarna ( ända sedan målvakten Göran Sundfors fick en dartpil i sig) kör bara förbi Olympia.

 

Ska byta en cykelkedja i en cykelaffär så jag kommer verkligen köra förbi Olympia, på vägen till Göteborg. Ska rigga montern ( med en hand) på Bokmässan inför öppningen på torsdag morgon, B00:22, mittemot Offside. Om Författarlandslaget därmed är Onside återstår att se. Är ni där så kom gärna över och tjata lite. Bland annat Torbjörn ”Spela bollen bondjävlar” Andersson och huliganforskaren Aage Radmann är där.

 

Vi möter Gais på Heden på lördag och de kommer med flera av de gamla stjärnorna: ”Gais möter landslag”.

 

Jag är skadad, kanske gör något byte som utespelare men har skaffat en fullgod ersättare i Freddie Roth som så sent som för tre år sedan, som 43-åring, hade kontrakt med ÖIS.

 

Så förutom vår monter, och grannen Offside – vad händer sportboksmässigt på Mässan?

 

Carolina Klüft, som ville spela med oss men har ett framträdande samtidigt med matchen, släpper ”Livet är en sjukamp”. Precis fått den, den verkar bra. En Ingemar Stenmark-biografi släpps, på Sportförlaget tror jag. Kan bli hur bra som helst, med rätt författare.

Idrottsförlaget som även de brukar ha en stor monter släpper ”Bröderna Ohlsson”. En bok jag ser fram emot att läsa är ”Derbydags”. Minns att jag skrev en featureartikel för Gamla Café Sport där jag rankade alla världens fotbollsderbyn och då kom stockholmsderbyna med som nia, tia.  Värsta/Bästa? Old Firm, troligen med El Clasicó eller Boca-River som finalist. Minns att jag var rätt njugg till engelska derbyn, speciellt de i London eftersom de är så många och oidentifierbara.

 

Skriver mer senare i veckan.

 


About this entry