Kassa keepers skapar kris

Andre Blake, Philadeflia Union i världens kanske inte allra tuffaste målvaktströja.

Andre Blake i  Philadelfia Unions, och i världens kanske inte allra tuffaste målvaktströja.  

Ser två riktigt dåliga målvakter, kommer hem, googlar och upptäcker att de är den amerikanska fotbollsligans två bästa målvakter. Chockande.

 

Jag ser ju vanligtvis aldrig på soccer. Men nu med abstinensen och att jag kommer tidigt på morgonen till gymmet där de visar MLS. Det blir real soccer för mig.

 

Tempot är lite lägre än allsvenskan, tekniken är ungefär som i allsvenskan men organiseringen som Division 1. Anfallsspelet verkar vara helt spontant och försvarsspelet har stora, stora brister. Fast allra sämst är målvakterna. Det kan naturligtvis vara så att Red Bulls New Yorks Luis Robles (Årets målvakt i MLS förra året) och Philadelfia Unions Andre Blake (rankad som en av de två bästa i ligan och landslagsmålvakt i Jamaica) har riktigt dåliga dagar men jag tror faktiskt inte det.

 

Robles är kort och vågar aldrig lämna mållinjen, även när han verkligen borde/måste. Dessutom fumlar han in första målet mellan händerna, en boll han ska ta minst 100 av 100 gånger. Blake är lite längre men även han en linjemålvakt med tendenser till fumlande. Han har dessutom dålig kommunikation med mittbackarna och skäller på dem med stora ord och ännu högre gester så fort han får en chans. Tycker också hans teknik är bristfällig och även han är nära att fumla in ett enkelt skott.

 

Under många år hade USA flera bra målvakter, Fridel, Howard och Kesey Keller var topp 30 i världen. Idag har de enligt en artikel i Fox Soccer ingen alls. Varför just målvakterna i MLS  håller då dålig klass vet jag inte men jag gissar på att en tredjemålvakat i  de flesta europeiska länder tjänar bättre än förstemålvaktena i MLS. Eller så hade de två bara en ovanligt usel, och smittsam, dag i målet.

 

 

 

 

 


About this entry