Vad finns det för alternativ till Berg och Guidetti?

Jag gillar det här landslaget. Jag gillar deras vilja, hur de försöker och jag gillar ledarskapet. Sverige spelade en variationsrik anfallsfotboll. De känner inte varandra tillräckligt väl än så ibland blev passningarna (framförallt i omställningar) alltför korta eller långa. Men man skapade chanser på alla sätt och från alla håll. Man kom till 24 avslut men endast ett par få var bra avslut. Jag begär inte att offensiva mittfältare och ytterforwards ska vara dödliga men jag begär mer av Guidetti och Berg, Speciellt mot Luxemburg.

 

Guidetti springer mycket, vill mycket men saknar…  …saknar för närvarande målsinne. Jag kan inte uttrycka det annorlunda. Han är nästan alltid på fel plats, vid rätt tillfälle och på rätt plats vid fel tillfälle. Han är alltför ivrig, för långsam, för osäker. Hur han än gör så blir det fel och jag tror han hade blivit en mycket bättre fotbollsspelare ifall han fått spela regelbundet i en liga där han gjorde mål. Han gjorde mål i Celtic, han såg väldigt bra ut i Feyenoord men sedan har han allvarligt talat inte fått så mycket av varken speltid, förtroende eller del i en målskörd. Varje gång han fått chansen vid bordet har han fått gå hungrig därifrån. I går var bordet återigen dukat men han fann inte ens en stol att sitta på, långt mindre några bestick.

 

Ögonen är tomma, på gränsen till olyckliga men det rinner sakta ur munnen på John Guidetti, han dräglar av vilja och drömmar men är inte längre välkommen vid bordet där målskörden fördelas, trots ännu ett carte blanche från förbundskaptenen. Guidetti är bjuden på målkalas, av motståndarnas målvakt.

 

Målsinnet är en relation som behöver underhållas, hos John Guidetti har den fått förfalla ganska länge nu. Han har vänstrat med en fin liga, med en fet lön. Det är dags han tittar sig i spegeln, konfronterar självbilden, sväljer förtreten och börjar vårda sin enda stora tillgång som fotbollsspelare.

 

Lika illa  är det med Marcus Berg. Kim Källström gjorde allt vad han kunde för att framställa forwarden som ”godkänd” ( ”han spelade fram till målet”). Jag gillar inte termer som godkänd och underkänd om det inte handlar om bristande vilja eller fel attityd. Men Marcus Berg har problem. Nästan varje gång valde han fel alternativ. När han inte kunde nicka med kraft borde han försökt passa istället för dessa lösa bakåtnickar till målvakten.   Och när han fick en verkligt fet målchans i slutet av första försökte han skruva den in i bortre burgaveln men bollen hamnade ganska löst mitt i målet, likt en dålig bakåtpassning.

 

Det var uppenbart att Berg var tillsagd att gå på bortre stolpen vid inspel från höger och den främre stolpen när bollen kom från vänstersidan. Ändå var han så sällan där och när han väl var där så kunde han inte kontrollera bollen. Jag tror Martin Olsson slog fem, sex inlägg på en tom yta vid första stolpen men Berg var inte där utan tre , fyra steg bakom.

 

Det är naturligt att en ny förbundskapten satsat på rutinerade forwards. Jag, liksom den för övrigt väldigt rake och ärlige förbundskapten, tycker att Marcus Berg borde gjort en mycket bättre match. Därmed inte sagt att han var ”underkänd”. Jag tycker helt enkelt inte att han var tillräckligt bra. Det kanske finns en naturlig förklaring till det men man måste kunna kräva mer av honom, 30 år gammal. Antingen visar han ”framfötterna” och petar in ett mål eller två mot Bulgarien eller så är det dags att plocka in Carlos Strandberg istället


About this entry