Guidetti-gate och ”Hundraoddsaren”

Det uttrycks oro bland fotbollsjournalisterna. Erik Niva är rädd att det blir bistert och farvågorna kan vara befogade ifall Sverige inte gör mål i kväll mot Bulgarien. De 24 övervägande usla avsluten mot Luxemburg skapade en viss oro även hos mig (se bloggtext). Marcus Berg verkade vara helt ur form och än värre ställt var det med John Guidetti. Nu påstår Sportbladet att Guidetti är petad till förmån för Toivonen. Toivonen säger sig överraskad men han är alltid blygsam.

 

Jag minns att jag EM-året 2008 drev en harmlös, ofta hånfullt kommenterad kampanj på en mailinglista för MFF ( inte i DN som jag så skrev för) att Toivonen skulle in i EM-truppen för att han var en blivande landslagsforward. Då var han inte helt ordinarie i MFF och han var själv väldigt förvånad, närmast bestört, när jag konfronterade ”Hundraoddsaren” med hans smeknamn och framtid.

 

Så i kväll ska Hundraoddsaren frälsa Janne Andersson och resten av Sverige. Lika intressant är Guidettis självbild och supportrar. Han lär ha sagt så här om den erbarmliga insatsen i fredags:

 

”Jag är otroligt nöjd med min insats. Jag tycker det är min bästa landskamp”, sa han enligt Sportbladet.

 

DN:s krönikör Johan Esk är verkligen en av Guidettis största supportrar. Han hyllar alltid Guidetti, ända sedan den första gången i en lång featuretext i DN för sex, sju år sedan när Guidetti påstods var landets näste spelare i världsklass. Jag minns min förvåningen. Den är inte mindre idag när Esk skriver sånt här efter fredagens match:

 

”Det var en svettig väntan på slutet men det mest intressanta var när Ola Toivonen byttes in 20 minuter från slutet. Det var John Guidetti som byttes ut. Det här var andra kvalmatchen i rad han jobbade och slet utan att få något bra arbetsmaterial att jobba med i straffområdet.

 

Med tanke på hur jobbig han är för motståndarnas backar hoppas jag ändå att John får starta mot Bulgarien på måndag. Jag hoppas också att Emil Forsberg kan bidra med mer i den svenska offensiven.”

 

Här finns en tydlig agenda som påverkar det journalistiska omdömet/etiken. Typ att lasta Forsberg för att Guidetti var dålig. Ska bli oerhört spännande att, inte enbart följa Toivonen (och Forsberg) utan även hur Guidetti och Esk reagerar på petningen.

 

 


About this entry