Varför jag tror och hoppas på 0-0

Östersund är ett av mina lag. Jag har både personliga och professionella relationer till ÖFK. Dessutom har jag varit med och besegrat dem med 3-2 på Jämtkraft Arena, ett lag innehållande gamla spelare och anställda bland dem tränarstaben med Graham Potter.

 

De spelar en väldigt underhållande och positiv fotboll som borde ge dem både mer cred och poäng än vad den gör. Det är på många sätt en föregångare bland svenska fotbollsklubbar: hur de arbetar med avancerad kontinental ”passningskultur” på flera plan: såväl direkt, konkret kultur som hur de förmått att integrera utländska spelare och svenska spelare med invandrarfotbolls karakteristisk kultur. Exempel är många men det bästa är väl Modou Barrow som varken Norrköping eller Varberg förmådde hantera men på 8 månader gick från en besvärlig bänkspelare till EPL-stjärna. Graham Potter och Östersund bygger något magiskt!

 

Så även MFF har mycket att lära av ÖFK, liksom ÖFK naturligtvis fortfarande ligger ett par divisioner bakom de himmelsblå vad gäller ekonomi, infrastruktur, arena e t c.

 

Det finns ytterligare ett starkt skäl till att jag inte vill att MFF tar alla tre poängen. Jag vill inte att ”vi” blir mästare i Falkenberg och åker till Gefle och ger bort tre poäng. De tre poängen kan förpassa HIF ur allsvenskan och det tjänar ingen på. Framförallt kommer det ytterligare öka hatet till Malmö bland de av HIF:s supportar som redan förväxlat leken med våld, hat och förakt.

 

Jag vill ha kvar HIF i allsvenskan av bland annat samma skäl som jag håller på svenska lag i europeiska cuper eftersom det gynnar både svensk fotboll och de andra klubbar. Jag undrar hur dessa rödblå haters kände när det visade sig att HIF förmodligen klarar elitlicensen tack vare de 3 miljoner MFF spelat in till dem i CL? Tycker de HIF borde neka att ta emot dem: ”göra en Dylan”  och neka N-priset?

 

Varför jag tror på 0-0? För att MFF saknar ALLA sina bästa målorienterade spelare som Rosenberg, Berget och AC. För att Östersund saknar en boxspelare med målkänsla. För att Allan Kuhn enligt SDS sagt att ÖFK ”missar många chanser borta”. Jag funderar fortfarande på vad han menade med det och varför journalisten inte förtydligade det. Menar Kuhn verkligen att det är ett återkommande drag att de på bortaplan är sämre på at sätta bollarna än hemma?  Jävligt nyfiken på hur han i så fall motiverar det.

 

Dessutom lär man spela defensivt, som i våras med två innermittfältare sitta i knäet på mittbackarna. Det slutade med förluster, cupkatastrof  och ett försvunnet förtroendekapital. Dessutom saknar MFF de bästa omställningspelarna så en återgång till Kuhns katastrofala taktik från det första halvåret kommer enbart gynna Östersund. Oavsett ifall de sätter chanserna eller inte.


About this entry