NBA-draften/ Varning för basketnörderi

Human Engineering är försvarande mästare i Swedish Crossover och lottades till andra picken av elva – det är vinnarkharma.  Se länken för hela draftordningen: http://games.espn.com/fba/tools/draftrecap?leagueId=11568

 

I ligans  20:e Jubileumsdraft i går kväll, valdes Curry oväntat i första så jag fick välja mellan förra säsongens ankare James Harden och Russel Westbrook. Hade inte räknat med det. Har aldrig gillar RW som person men eftersom Harden fått två andra trepoängskyttar i laget och en bra center mindre och RW blivit av med Kevin Durant och nu får hur många skott han vill ha tror jag att RW är bättre. Kommer kanske snitta en trippeldubbel. Man måste lära sig att älska bra basketspelare. Så länge de är bra och producerar det man vill.

 

Fick sedan vänta till 21:a spelaren och tog Eric Bledsoe som var lite skadad förra året men som är ensam pg och stjärna i Suns nu när Knight förpassats till bänken. Räknar med 23 pinnar och 7-8 ribbor och ass per match. FG_proente lär sjunka något men han är god för 25 poäng.

Med två pg:s var jag tvungen att ta en returtagare och blockare och då blev det Serge Ibaka som jag hade förrförra året och som då sänkte alla stats med 20 procent. Räknar med att han nu i Magic ska hitta tillbaka till 15 poäng, 55 procent, 10 rb och 3 blockar per match.

 

Valde som fjärde pick mellan Goran Dragic och Even Fournier (förra säsongens hjälte) men eftersom Dragic i år slipper både Wade och Bosh kan han inrikta sig på att assa Hassan Whiteside.  Så mer poäng och fler as från hans bleka lekamen.

 

En av de tre spelare jag tror får ett genombrott i år är Devin Booker i Suns. 201 cm lång sg och ännu bara 19 år. Skjuter som en Gud, kommer få så många skott han vill bredvid Bledsoe och kan bli en ny K Durant. Så liksom Ibaka tog jag honom cirka 20 placeringar före genomsnittet i ESPN:s hundratusentals NBA Fantasy-drafter. Så här långt var jag mycket nöjd oc här fortfarande nöjd med mina picks. Tycker inte jag kunde gjort det bättre

 

Fast med ytterligare två backcourtspelare behövde jag centrar.  Å andra sidan räknade jag kallt med att några av de sex hyggliga centrar som var kvar även skulle vara kvar 18 pick senare. Det var de inte. Försvann sju centrar där, bland annat de två 30+procentiga straffskyttarna Drummond och DeJordan. Så jag valde en ny trepoängskytt och som samtidigt är en väldigt bra returtagare i Rockets ( som bara har skräp kvar inside efter att DH lämnat): Ryan Anderson som jag haft tidigare när han slog igenom. Enda hotet mot att han ska snitta 7-8 def rb per match är att Harden kräver dem för att göra trippeldubbels: som RW gör.

 

Därefter valde jag mellan OKC:s osympatiske turkiske backupcenter Kanter och en ung, lovande pf i Pistons, Tobias Harris. Blev Harris för jag hoppades på Kanter 18 pick senare men då var han försvunnen. Valde två andra pf i T-Young som jag haft i sex, sju säsonger i rad nu och en duktig trepoängskytt i Mavericks Wesley Matthews som lär få ta större ansvar nu utan Chandler Person och den 40-årige Dirk Nowitzky. Tysken blev f ö draftad som 57.a vilket jag finner alldeles otroligt.

 

Sedan hade jag hoppats på två sensationer, spelare rankade typ 160-200: Taj Gibson i Bulls fick jag men inte Terrance Jones som Blixten snodde rakt framför ögonen på mig. Så jag borde tagit Jones före Gibson men va fan. Nu plockade jag upp en spelare som jag hoppas ger mig blockar och steals när han är frisk om en månad, ifall han nu får så mycket spelartid. Det är trångt med lovande insidespelare i 76:ers och Nerlens Noel kan bli tradad – räknar med det och det kommer hjälpa hans defensiv. Inte många poäng eller offensiva returer men kanske tillräckligt med bl och st för en plats i Human Enginering.

 

Som allra sita spelare valde jag en väldigt skadebenägen sf i Pelicans: Tyreke Evans: för många allvarliga skador sedan ansågs han vara en kommande All Star. Efter senaste knäskadan ska han göra comeback i mitten av december. Är han hel och bra räknar jag med att kunna trada mig till det jag behöver för honom i januari. Vad jag kommer behöva är kanske FT-procent, kanske  returer och säkert blockar. De övriga kategorierna är jag nog rätt bra i.  Räknar med 57 poäng vilket skulle ge en tredje eller fjärde plats. Sedan får man se om mina comebacklirare och talanger utvecklas och ger det jag hoppas. Gör de det kan jag kanske blanda mig i toppstriden även den här säsongen. Men jag kan också tänka mig ett scenario där jag är ett oglamoröst mittlag.  Lär återkomma, om inte annat så om 820 matcher!

 


About this entry