Etikfrågor: sviker MFF/spyr jag över matbordet/blir jag alltför full och glad?

Så är vi här – i den ytterst motbjudande fotbollsempatiska situation jag önskade undvika. Att HIF:s elitexistens är beroende av MFF:s vilja och tränarens förmåga att entusiasmera spelarna.  Jag hoppas och tror på Allan Kuhn. Måste skriva så även om erfarenheterna förskräcker. Erfarenheterna skapar känslor som studsar mellan hopp och äckel, tanken på att mina MFF.are inte skulle hjälpa mina HIF-are är minst sagt jobbig men ifall nu SDS:s fotbollsexpert Max Wiman anser att Allan Kuhn är en oerhört bra matchcoach så får jag väl lita på det. Dessutom vet jag att åtminstone delar av MFF:s ledning har en uttrycksfull önskan om att behålla HIF i allsvenskan. De fattar att MFF mår bra, på alla sätt, av ett framtida HIF i allsvensk toppstrid men kan de förmedla kunskapen till unga spelare påverkade av HIF-hatande kompisar och fans?

 

Så tror jag det blir:

 

HIF och Micke Dahlberg tar en tidig ledning i Falkenberg. Det betyder att Gefle måste vinna: alltså måste de upp ur skyttegravarna. Då kan inte MFF undvika att göra mål – speciellt som jag tror att spelare som Berget och Arnason är tillräckligt professionella för att göra sitt allra bästa. Gefle ligger på ännu mer och MFF kontrar in ännu ett mot slutet, oavsett om ställningen är oavgjord eller inte. Gefle måste ju göra mål. Är det 0-2 kan jag tänka att Gefle får ett tröstmål men det är en väldigt spännande match inte minst för att jag tycker det är en av de som verkligen visar hur professionella varje enskild spelare ( och tränaren) är.

 

Jag vill inte ens tänka på MFF och svek men eftersom det har hänt förr så är jag orolig.

 

I fall MFF sviker, vilket jag inte håller för otroligt även om ordet är stark och äckligt aktuellt ( Påven är ju här snart och hela hans existens/yrke bygger på ett svek som vi betalar av på än idag…)  så är det vad som är fallet om de förlorar. Tar Gefle tre poäng och vinner med två mål medan HIF bara får oavgjort så hamnar båda lagen på samma poäng och målskillnad inför sista omgången.

 

Känns jävligt jobbigt det här. Dessutom ska jag på släktmiddag exakt vid avspark så jag kan inte se matcherna i realtid. Kommer jag ens kunna få ned maten? Vad händer ifall Gefle tar ledningen, spyr jag rakt över bordet?  Vad händer när HIF tar ledningen – blir jag glad och full och tvingas sova över i en soffa? Kommer släkten acceptera att jag ger syskonbarnen nyinköpta MFF-souvenier, bland annat en Rosenbergtröja till Erik 1 månad, och samtidigt bär HIF-tröja?

 


About this entry