Lössen i Man City-tröjan?  / Klipulver i mikrofonen?

img_2356

Samtliga tre bilder från Viasat Premium.

De är vanligtvis fullständigt intelligensbefriande och kan närmast liknas vid en kaskad av klyschor. Rakt i ansiktet på oss TV-tittare hamnar de, såväl de ledande, inställsamma frågorna som de absolut självklara svaren. De senaste veckorna har jag dock börjat titta på post-match-intervjuerna i fotbolls-TV, bara titta. Både på de allsvenska och de ”på engelska” från EPL och CL.

Jag ser, men lyssnar sällan. Det jag ser är fascinerande eftersom det finns ett gemensamt drag – ett ansiktsdrag: alla kliar sig i ansiktet.

Jag förstår att de starka spottarna skapar värme på huden som kanske kan verka lite irriterande men det är inte enbart det. Alla gör det. Till och med Alexander Axén vars burka-liknande ansiktsmask gör att det i princip endast är  ögonen som blottas kliar sig.

img_2358Det är märkligt att fotbollsspelarna inte kan hålla händerna i styr och behärska sig under de 60-90 sekunder som varje ”intervju” tar.  Men visst, ifall de nu enbart kliat sig i ansiktet. Istället passar de på att peta näsan, klia sig i nacken, rensa öronen och akutvårdar även andra ställen dit kameran men varken ljuset och värmen når. Jag undrar varför de gör på detta viset? Jag undrar även vad de gör med andra handen, den som inte syns i bild. Håller den också på att klia och gnugga och i så fall var?

Det första jag lärde mig under mitt TV-studio-liv var att INTE klia sig i ansiktet. Fis gärna, du kan rapa ifall micken inte är på men håll händerna borta från ansiktet, till varje pris.

I går var det inte enbart två unga fotbollsspelare som nästan oupphörligen kliade sig överallt, även medan de försökte svara som om frågorna var jättekomplicerade. Är det därför – för att de upplever frågorna som så svåra att svara på? Eller är det löss i de ljusblåa tröjorna vars ägg kläcks i spotlightvärmen och nu i rasande fart sprider sig runt kroppen?

img_2362De var som sagt var inte ensamma i går. Efter dem kom den välklädde, versalt framstående Pep Guardiola som inte kan ha varit så värst svettig och började klia sig framför kamerorna. Pep, min idol. Jag minns att han ofta kliade sig när vi pratade fotboll efter matcherna i Camp Nous undre pressbar ( med en ingång från mediesalen och en från omklädningsrummen)  för 25 år sedan men det var i huvudsakligen på grund av hans tonårsacne. Nu var hans hy lika exemplarisk som svaren var både intressanta och uppriktiga. Men han kunde inte låta bli att klia sig i ansiktet.

Finns här ett samband, är det en slags hemlig signal och kod jag inte fattar? En taktik? Har det med min ålder att göra? Borde inte spelarna, precis som vid dopingtester, kunna förberedas på spottarna och använda någon slags ansiktskräm som tog bort irritationer och klianden under 60 sekunder? Kanske finns något effektivt läppcerat?

Eller är det bara det att manliga fotbollsspelare fullkomligt skiter i hur de ser ut och vad de gör direkt efter matchen, även om bilden som förmedlas är av en förvirrad tonåring med löss och ganska allvarliga hudproblem? Tror de att det är manligt och sexigt att klia sig och verka totalt oberörd inför 300 miljoner tittare? Att man inte kan begära att de både ska svara på frågor och hålla händerna i styr samtidigt. Eller tycker de att matchen och deras egen insats rättfärdigar vad fan som helst?

I kvällens CL-tv ska jag jämföra vinnare och förlorares kliandemönster!


About this entry