Barça och CL som rak fotbollsserie?

Börjar så långsamt att närma mig säsongens Basket-Barça. Sektion har åderlåtits under sommaren så flera eller nästan alla de unga spelarna (utom Magnus Eriksson) har sökt sig till NBA. Många nya namn för mig när de i torsdags enkelt krossade det sämsta Maccabi jag sett på flera decennier.  Petteri Koponen var underbar – har har allt som jag  älskar hos en basketspelare: klok, orädd, intensivt försvar, hänsynslös lagspelare som alltid letar pass före skott.

 

Den utomordentlige Magnus Dahlborn på Viasat pratade inledningsvis mycket statsnostalgi  (en ”Bosse Hansson klass 1-varning” på det…) men nämnde inte en av de mest minnesvärda matcher jag någonsin sett: När Barça vann 108-107 i Tel-Aviv runt 1990, på Epi, Audie Norris och Andrés Jimenez tid. Intensiteten, de många vändningarna, massor av grymma treor, fysiken under korgarna och på läktaren ( publiken som vid varje poäng var på väg in på planen av olika anledningar)   –  den kampen sitter som tatuerad i mitt basketminne.

 

Nu är basketens motsvarighet till CL äntligen en rak serie med 30 omgångar – de 8 bästa till PO och så en Final Four.  Spännande eftersom det är en konstruktion som liknar en nationell serie – är fotbollen också på väg dit? Att Uefa inom något år kommer ha typ två serier med de tio bästa lagen i Europa? Det skulle innebära att ungefär lika många matcher för de allra bästa lagen men fler för de som nästan är där i de stora ligorna och vars inkomster UEFA redan nu vill värna extra.

 

Gillar att Magnus fokuserar på svensklagen Madrid och Barça. Blir tre raka Barçamatcher till nu i november som avslutas med mötet mot Madrid. Men redan på söndagskvällen 18:30 blir det ett ”El Clásico” – förmodligen streamat på Unibet eller Bet 365.

 

 

 

 

 

 


About this entry