Målen, Kraft, Guidetti och reklamen

Starka positiva känslor runt det svenska herrfotbollslandslaget nu. Så starka att TV5 med Sverige i sin sekundlånga ledning i Paris visade en tabell där Sverige ledde med 3 matcher och 10 poäng – DET är positivt tänkande!

 

Ledningen varade väl ungefär lika länge som den reklamfria delen av pausen: 1 minut och 20 sekunder. De övriga 13:40 är förklaringen till att jag varken försöker hitta förhandssnacket eller eftersnacket i terrorattacken av reklam. Det är alltför mycket reklam för upplevelsen av en fotbollsmatch. Sändningen blir något annat och ovälkommet, mina öron, denna jävla spammiga bön till min plånbok och smak är rent reklammissbruk.

 

Så tack TV5 men nej tack.

 

Kim och Anders är fortfarande utmärkta. Fast jag undrar vad Anders menade med att Olsen är tacklingsbar utanför målgården? Det finns ingen sådan regel men jag förmodar Taco syftar på en generell tillämpning. Jag tycker dock fortfarande målet föregick s av två frisparkar. Grizzman gick bara efter kropp, var chanslös på bollen. 100/100 är det frispark för stora lag på hemmaplan – nu var det Sverige i Paris.

 

Första målet föregicks av just det jag varnat för –Krafths brist på snabbhet. Han hade innerspåret och förlorade ändå löpningen, tacklade, klumpigt, gav bort en farlig frispark. Emil har utvecklat spelet utan boll. Han markerar bra i boxen, är resolut och följsam vad gäller offsideilinjen. Han har bra spelförståelse och en hyfsad inläggfot men är så medveten om sin långsamhet att han inte vågar utmana längs kanten och hellre slår ett inlägg i röven eller ryggen på försvararen.

 

Kanske är högerbacken inte längre hans idealiska position? Å andra sidan har den tagit honom till serie A och ett gästspel i landslaget.

Är inte heller helt nöjd med Guidetti – det är en sak att han missar men måste han vända spelet ryggen och höja armarna mot himmeln i en teatral, katolsk gest efter VARJE målsumpning. Matchen fortsätter liksom, Guidetti. Gud blåser inte av spelet för att John vänder sig till dig med sina frågor och undringar!

 

 


About this entry