Tobias Sana stannar, i trappan…

Mina försök att göra Tobias Sana till HIF-are den allsvenska säsongen 2017 har stött på patrull. I trappan, visslande eftersom han undviker att åka hiss.

 

Jag försökte först lite finkänsligt antyda att han kanske får ont om speltid nästa säsong, speciellt som Hamad förhoppningsvis återvänder  (använde inte uttrycket förhoppningsvis) och att han är typ femte eller sjätte innermittfältare, nästa säsong, att tränaren kanske blir kvar, att har ett stort kontrakt och att han tillbringat de senaste FEM säsongerna på bänken. Först i Ajax och nu i Malmö. Det sista formulerade jag inte heller så men det gjorde ingen märkbar inverkan ifall jag nu trodde att Tobias plötsligt skulle såga:

 

”aha. Det har du rätt i, jag har inte spelat på fem säsonger och det kanske inte varit helt hundra för min utveckling som fotbollsspelare…”

 

Jag lockade med att det kanske vore bra för hans karriär ifall han gick till en allsvensk klubb inte så långt härifrån där han laget skulle byggas runt honom….?

 

Tobias var dock inte orolig för att han inte skulle få starta och spela mycket nästa säsong. Vad den drömmen grundar sig på vet jag inte och när Tobias för att riktigt övertyga mig om hans ambitioner för 2017 sa att han tänkte att MFF ska byggas runt honom så dog liksom vår konversation ganska tvärt.  Han sa detta sista absolut utan att le eller på något sätt antyda att det var ironi. Det franska uttrycket ”Esprit d´escalier” syftar på att man kommer på något fyndigt alltför sent, i trappan. Men jag stod verbalt handfallen här- kom inte på något att säga än att önska honom lycka till.  För vad kunde jag säga?  Vilken rätt har jag att säga till honom vad som vore bäst för Tobias Sanna, för HIF och, faktiskt , svensk fotbolls nära framtid? Min esprit är fortfarande borta, kanske tog den hissen härifrån.

 

Nu tror jag att Tobias under alldelas ultimata förhållanden verkligen skulle kunna ta den rollen men i dag är vi ganska långt från de ultimata förutsättningarna, för Tobias.  Tror jag.

 

Samtidigt är det långt till transferfönstret öppnar. Mycket kan hända, även i trappan. Jag skulle bli väldigt förvånad om jag möter Tobias i trappan efter januari 2017.


About this entry