”Helsingborg var värst”

Det slås ett slags världsrekord i dag när Helsingborgs IF ska presentera sin nye tränare (eller manager). Från styrelsens vagt uttryckta osäkerhet om den gamles kontrakt över säsongen 2017 till hans efterträdare på blott fem dygn. Det har med andra ord gått rasande snabbt, säkert inofficiellt världsrekord i tränarrekrytering. I alla fall för den ”nära-elitnivå” som klubben lär erbjuda år 2017. Låt oss nu bara hoppas att det nya namnet som tränare/ manager inte har några gnälliga döttrar.

En typisk sådan är Lotta Bergstrand som i nyutkomna boken ”Positiva minnen  av framtiden”  av Nanne Bergstrand och Benny Haag (Kalla Kulor förlag) berättar följande:

”Det har bitvis varit jättejobbigt som barn att älska sin pappa samtidigt som killar som är ett par år äldre talar om att han är helt kass. Och det där har vi råkat ut för på alla ställen där vi bott. Helsingborg var värst. Det var fruktansvärt därnere.

Jag var tolv, tretton år och en del personer var på mig hela tiden och talade om för mig hur värdelös pappa var. När jag kom cyklande körde de på mig med sina cyklar så att jag ramlade. Och det var flera killar och de var ett par år äldre . Jag var jätterädd förstås.”

Nu kan det här förstås inte vara sant. Sånt här händer aldrig i Helsingborg. Ja, det är i alla fall inte värre här än någon annan stans med ett herrfotbollslag på samma höga nivå. I fall det trots allt inträffat något så är det inte de fina, fridfulla  HIF-supportrarna som är inblandade. Det har det aldrig varit och det har vi självaste ordförandes ord på…

Visst vore det mer troligt att det är förklädda MFF-supportrar och deras cyklar som rammat fotbollstränarens dotter för att hon ska skylla på de oskyldiga förlorarna till helsingborgare och ge hela staden ett orättvist mindre bra rykte?

Under alla omständigheter så ska en ny man (alltså troligtvis inte Pia Sundhage) ta hand om rodret och från och med 17-tiden idag lotsa HIF tillbaka till den allsvenska herrelitfotbollens nya sköna värld.

 

 

 

 

 

 

 


About this entry