HIF, MFF, Celtic och den nya tränarrollen

Nu får jag väl nöja mig med streaming från en presskonferens på Olympia. En riktig match jag dock gärna sett idag är Ligacupfinalen mellan Aberdeen och Celtic men av alla hundratals matcher som visas verkar inte någon bry sig om just den.

 

Varför vill jag då se något så uppenbart ointressant: 1900-talsfotboll mellan två tekniskt sett dysfunktionella fotbollsföreningar på norra delen av en regnig ö långt härifrån?

 

Skäl 1: För jag är sugen på att få jubla med Celtic – CL har inte riktigt gett mig den möjligheten i varje omgång och en final på Hampden Park är dock ändå en final och en titel.

 

Skäl 2. I en intervju i The Guardian berättas lite om nye managern Brendan Rodgers ansvar och uppgift. Att han kallas ”arkitekten”, inte filosofen eller managern. Det görs jämförelser med Liverpool. Det är intressant även när man jämför med de skånska ”toppklubbarnas” rekrytering. Henrik Larsson var ju manager (”Direktør før de hele”) – är inte riktigt så säker på att efterträdaren vill ha samma titel. Allan Kuhn var ju ”huvudtränare” och det är väl ungefär det som Magnus Pehrsson blir ( och Rodgers var i Pool) , huvudtränare med matchansvar medan värvningar, taktik och annat i väldigt hög grad lär påverkas av vad Daniel Andersson och Jens Fjelllström tycker och tänker. Den nye tränaren i svensk fotboll är allt oftare just tränare i ordet egentliga betydelse.

 

 


About this entry