Varför bryr landslagsstjärnorna sig inte om svensk fotboll?

Alla verkar skita i fotboll, ifall den spelas av det andra könet.

Jag vet inte ifall svenska herrlandslagsspelare följer damallsvenskan och damlandslaget. Man borde, tycker jag, men ingen har väl vågat fråga pojkarna. Förmodligen för att det inte är pk att säga att man inte vet (eller skänka dem cyklar?). Eller för att de manliga sportjournalisterna själva inte bryr sig?

 

Däremot borde ju moderna sportjournalister, oavsett kön, naturligtvis fråga.

 

Aktualiserar problemet av fotbollsstrukturella ”transor”: jag överraskas av att damlandslagets stjärnor inte visste något om sin nye förbundskapten Peter Gerhardsson. Fast kan någon kräva att de har koll på något så perifert som svensk herrfotboll?

 

Förutom hans åtta år profilstarka år i Häcken har han tränat Bälinges damlag i allsvenskan och är ( eller var) ihop med en av de före detta spelarna i Lotta Schelins ålder så sent som för något år sedan. De har varit särbos så kanske är valet av landslagstränare delvis fattat av personliga skäl, de kan bli sambos igen? Hade en svensk herrallsvensk spelare levt med en äldre kvinnlig damfotbollstränare hade de varit superkända.

 

Alltså tycker jag att landslagsstjärnorna borde ha koll på PG:s tränargärning, inte enbart hans privatliv. Varför är då damlandslagets stjärnor inte intresserade av herrfotboll?

 

Tycker deras bortförklaringar är väldigt fega. Hade varit bättre att våga säga att de inte brydde sig om herrfotboll.

 

Emma Berglund:

– Jag vet ingenting om honom, säger Rosengård-försvararen till Sportbladet.

 

Hedvig Lindahl, som vann Diamantbollen förra måndagen:

– Jag var faktiskt tvungen att googla honom när jag fick veta namnet. Jag bor ju i England och följer inte den svenska herrfotbollen så noga.

 

Lotta Schelin gillar valet av Gerhardsson.

 

– Det låter ju jättekul, men jag känner inte till honom så mycket som fotbollstränare, säger Lotta Schelin till TT.

Schelin har träffat Gerhardsson tidigare och tror att det kommet bli bra med den nya förbundskaptenen.

– Ja, jag har faktiskt bara träffat honom en gång och han var ju trevlig och sympatisk. Men fotbollsmässigt vet jag inte så mycket. Jag kan inte säga att jag sett hans Häcken spela heller, jag har ju bott i Frankrike och följt fransk fotboll lite mer än herrallsvenskan. Men jag tror det kommer bli bra, en bra ledare är ju en bra ledare.

 

Stina Blackstenius visste ingenting.  Allt enligt Sportbladet.

 

Tycker det är skevt och fel. Vill initiera en diskussion om varför. Som svensk fotbollssupporter förutsätts det att jag hyfsat följer både herr- och dam-spelare. Jag utgår ifrån att spelare delar mitt intresse av fotboll. Men är Erik Johansson inte ensam?

 

Gerhardsson gjorde en grej av att Djurgården och Hammarby inte verkar vara intresserade av Pia Sundhage som herrtränare. Men med ovanstående resonemang – vem kan kräva att herrklubbarna har koll på något så perifert som svensk damfotboll?


About this entry