Henke höll styrelsen som gisslan redan våren 2015

21 maj 2015 skrev jag en längre text om Henrik Larssons brister. Jag tyckte de var uppenbara,  hotade den allsvenska existensen redan 2015 och frågade mig: ”När lämnar Larsson?

När jag åter läser den  – och i ljuset av att ordförande och delar av styrelsen nu lär få schavottera på grund av ”Henkegate” – slår det mig att jag faktiskt för en gångs skull hade jävligt rätt, i sak och i detalj. Att styrelsen målat in sig i ett hörn och var totalt beroende av sin enväldige, ganska nakne manager och saknade därmed handlingsutrymme. Den ekonomiska situationen, treårskontraktet och Henriks totala makt hade bara efter ett halvår förvandlat styrelsen till gisslan i sin egen, då halvt demolerade, arena.

Efter det skrev jag många andra Henkekritiska texter men alltså redan här:  avsaknaden av organiserat anfallsspel, fel uttagningar, dålig matchcoachning e t c, e t c. Snart ska jag skriva något positivt om HIF 2017, det finns nämligen ganska många saker som är det.

About this entry