CL värre EU

EU har insett faran och börjat samarbeta med NATO. Vad tänker CL göra för att förändra en katastrofal situation?

Jag räknar till fyra matcher i sista omgången som gällde något annat än att parkera bussen, klä om och casha-in. Fyra av 16. Om jag är generös, och det är jag alltid. Resten  var evakuerings- eller transportsträcks-matcher. En slag oerhört välbetalda välgörenhets-föreställningar med B-uppställningar och supportrar som fortsätter att åka och heja och bränna pengar på vad som allt mer liknar en kyrka i akut behov av mirakel. För låt oss vara överens om detta: Europas främsta turnering ska inte vara en massa lag som tävlar om att visa sin arrogans mot spelets idé och mot supportrarna, de icke fullt så hängivna.

Ändå insisterade Viasat-studion på att detta var en stor europeisk fotbollskväll full av enastående prestationer. Men de fick ta i den här gången, kämpa med berömmet och leendena. Lagerbäck är otroligt slipad på det här – efter 20 år med presskonferenser vet han hur man tvättar en torsk offentligt. Han såg nästan ut att njuta av det.

Bojan kände sig så frivol att han t o m försökte sig på sig lite produktplacering som inte mottogs så väl – det låg matchbilder ute men blickarna i studion och producentens svordomar i lurarna kändes ändå.

Själv såg jag första kvarten av FCK innan jag somnade. Eller jag somnade faktiskt direkt efter Olsens inledande räddning men vaknade tillfälligt vid målen. Efter en repris somnade jag igen och efter 15 minuter inte alls.

Jag hoppa alla inser att den här formen och den här storleken är historia nu. Legia avancerade med ”15 minusmål på sex matcher”. Ok, jag gillade sammandraget av Madrid – Borussia och att Cristiano Ronaldo blev mållös.

Det är synd om MFF aldrig mer kommer få chansen att tjäna de riktigt grova pengarna men CL måste förändras. Det verkar som EU redan insett realiteterna och börjat samarbeta mer med NATO. CL borde borde slänga ut alla understödslag och förbereda sig för framtid med italienska bankkrascher och en hotad Euro känns inte bra.  Det enda man kan säga är att EPL:s ställning hotas, Serie A kommer ytterligare degenereras  och att tyska lag kommer dominera i Europa.

Ett litet, starkt och centralistiskt CL, och ett liknande EU, är vad Europas framtid behöver.

About this entry