Zlatan och dopning

Det finns en bra sak med rättegången i Karlstad som börjar idag. Hoppas jag. Kanske börjar vi diskutera dopning. Det är nog inte Zlatans och hans advokaters tanke. Kanske inte heller Karlssons advokat. Jag kan tycka att Zlatans reaktion är ett positivt uppror mot den svenska tystnadskulturen men resultatet, och orsaken, kan självklart vara och bli den rakt motsatta.

 

Jag tänker alltså inte anklaga Zlatan för att medvetet eller omedvetet ha dopat sig i Juventus för 11-12 år sedan. Däremot borde vi i Sverige börja prata om det mest förbjuda i svensk idrott – det faktum att vi inte är eller har varit renare än finnar, norrmän ryssar e t c.  Eller så blir effekten att ingen vågar diskutera detta för risken att bli stämd.

 

Karlssons advokat borde kunnat ha plockat fram många italienska vittnesmål om dåtidens dopingklimat i italiensk fotboll i allmänhet och i Juventus i synnerhet. Men då kommer diskussionen att spilla över på Karlsson själv, hans egen doping och doping i svensk friidrott de senaste 50 åren. Vilket ingen av de inblandade förmodligen finner så där jätteangeläget.  Men när nu Ryssland utpekas och skuldbeläggs för att systematiskt dopa nästan alla sina internationella idrottare borde vi också diskutera våra fina svenska idrottares fusk.

 

Många fotbollsspelare har troligtvis dopats i Italien. Det har i decennier pågått försök att koppla alla de Fiorentinaspelare som fått cancer och andra allvarliga och sjukdomar till dopning. Minns att jag läst att någon som mötte Juventus i början av 2000-talet hävdade att de uppträdde som om de var dopade. Att de sprang mer än man borde klara av, att deras pupiller var små och att de knappast var kontaktbara.

 

Italienare brukar i sin tur peka ut tyskar som dopade. Det finns rätt många vittnesmål som bekräftar/hävdar detta. Bland annat det Stuttgart som Dan Corneliusson var Bundesligan med. I sin tur har jag för mig att jag har läst att Björn Andersson misstänker att Leeds United-spelare var dopade i Europacupfinalen 1975 – då de sparkade benet av honom.

 

Det är i så fall prestationshöjande eller smärtlindrande doping som det hänvisas till. Karlsson kritik gällde väl att Zlatan alltför snabbt, i Karlssons tycke, byggde upp större och mer funktionell muskulatur.  Att han hormondopats?

 

Varför just Zlatan inte är så intressant att diskutera är att han när han kom till Milan 2011 började han bygga upp sin kropp. Zlatan var en övertung stjärna i Barça på väg i utförsbacken. Varför han fortfarande är en världsstjärna i Man United 2016 är för att han då och där ändrade attityd och kropp, för fem år sedan. Och jag tror under inga omständigheter på att Zlatan håller på att dopa sig under hela den här tiden. Jag är övertygad om att Zlatan är helt ren och ifall han eventuellt fick några ”vitamin-piller” 2005 – vem bryr sig?  Mer än advokaterna?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

About this entry