Första samlingen med gänget

 

Samling, det låter inte så överdrivet sexigt men det är det fan ta mig. Idag samlas vi, vi alla GIF-männen, i klubbstugan. Vi är  Gröstorps IF fotbollskrigare anno 2017. Fjorårsäsongens åttondeplats i Division 6 Sydöstra Skåne ska förhoppningsvis avsevärt förbättras. Klättringen uppåt i den svenska seriepyramiden inleds idag, med total uppslutning på samlingen, i klubbstugan, på den för lördagseftermiddagen försäsongserotiska Impevallen.

 

 

Träningsintensiteten i tränare Tickes sms-meddelanden har varit djupt imponerande. Jag har nästan kunnat höra den kollektiva andfåddheten i de korta kärnfulla textuppmaningarna. Vi har sprungit i december, sprungit i januari och idag spelar vi en cupturnering inomhus nånstans.

 

”Vi” är ett relativt begrepp. Jag är med dem andligen men köttet mitt rehabbar fortfarande i Malmö. Så jag har inte riktig hundrakoll på den Österlenska verkligheten men jag är övertygad om att vi känner oss starka, har tillförlit, speciellt vid tretiden idag när det första stora gemensamma mötet genomförs. Jag som ännu rehabbar (framförallt axeln) i Malmö kommer återse svunna men återfunna lagkamrater och träningskollegor. Jag kommer få möta de åtta nyförvärven och allra mest nyfiken är jag på om det är någon målvakt bland dem. Jag har inget hört, och inget googlat. Jag är lite nervös.

 

Det vore logiskt med en förstärkning på den positionen, oavsett hur stort förtroende som tränare Ticke har för mig. Samtidigt skulle det kännas lite kymigt om jag blir petad. Det vore jättebra med en målvakt att träna med men tänk om det här är en målvakt som är så duktig och bedagad att han inte tycker sig behöva träna så ofta…

 

Så går det runt i mitt huvud nu på morgonen, före rehabträningen på gymmet och före den drygt två timmar långa buss-, bil- och pågatågsresan till Simrishamn, Gröstorp och Impevallen.  Jag tror inte att jag är sämre än motståndarnas målvakter i sexan och jag är övertygad om att jag kan bli bättre. Hur en 57-årig fotbollsmålvakt faktiskt kan bli bättre ska berätta mer om i morgon. Eller så kommer den tänkta texten istället handla om att GIF värvat två nya målvakter, om en tung exkluderande returresa på Pågatåget och att det blir lite svårare att ta en ordinarie plats i startelvan i början av april.

 

Bara att jag får vara med är ju skitkul. Ännu roligare ifall vi har ett gemensamt utbyte av mig som målvakt.

 

 

About this entry