Halvdana högerbackar, Smalling och en hyllning till Rooney på hans sista stora helg

Antonio Valencia och Nathaniel Clyne är två välkända spelare till höger på planen. De hyllas ofta eftersom de spelar för två av världens mest tv-sedda klubbar..Jag tror inte riktigt på att deras framtid är i de klubbar de nu representerar. Ja, jag har gnällt på dem tidigare men när jag nu ser deras klubbar tappa poäng delvis på grund av deras bristande förmåga känns det extra angeläget.

 

Clyne var en av syndabockarna på Pool släppte in fyra mot Bornemouth. I går var han den direkt anledningen till att Swansea kunde måtta inlägg efter inlägg på Fernando Llorentes huvud. Clyne uppträdde som han var extra högermittfältare, hamnade ständigt i fel position, läste spelet som om han var tvungen att göra det genom google translate.

 

Valencia är ännu sämre försvarsmässigt och vad värre är – han är inte tillräckligt bra med bollen i situationer där han inte springer rakt fram och slår ett lätt skruvat inlägg med en hård höger bredsida.  Just det är han väldigt duktig på men i andra situationer väljer han ofta det mest simpla och mindre bra alternativet eftersom han inte vill bli av med bollen. Han verkar dessutom vara sjukt enbent och använder aldrig vänsterfoten. Kan vara av samma anledning som han spelar alltför enkelt men det gör Man United till ett sämre lag.

 

Lika säker som jag är på att Mourinho värvar en ny mittback i det här fönstret ( trots att alla inkl. Mou själv säger att han inte ska göra det), lika säker är jag på att Smalling blir Valencias ersättare.

 

Smalling är ingen bra mittback däremot har Jag sett honom göra det bra som defensiv, ”sittande” högerback förr i tiden. Alltså tvärtemot vad gamle ytterbacken Kåmark gav uttryck för när han sa att han var förvånad över att Smalling inte var ordinarie mittback. Mourinho använde den omskolade gamle mittbacken Ivanovic som högerback under alla år i Chelsea. Han älskar att spela med tre sittande mittbackar och en offensiv vänsterback – ungefär som Janne Andersson Norrköping. Jag är övertygad om att Mourinho nu när försvaret ständigt fallerar söker en liknande lösning i Man United.  Så slipper han dessutom spela Carrick – ännu en spelare jag dissat i flera säsonger men ständigt hyllas i Viasat. Fan jag dissade Carrick redan i Spurs.

 

Ps Jag tycker inte att Wayne Rooney varit en bra fotbollsspelare de senaste sex, sju säsongerna. Jag tycker man ser att han är värdelös med bollen inne i boxen – alltför långsam och liten har han varit även om han ibland gjort många mål bara för att han spelat på topp i ett bra lag.  Tycker det såg ganska pinsamt ut i hans inhopp i går, fram till den där frisparken, utanför straffområdet. Nu fick han tid och plats och gjorde ett mål i yppersta världsklass. För det och hans rekord är han väl värd all cred men Man United är generellt ett sämre lag med Rooney på plan.

About this entry