Liverpool allt närmare ligaguldet

Jag misstänker att Liverpoolsupportrarna kanske inte just nu, efter tredje raka förlusten på Anfield mot ett ängagäng, tror på ligaguldet. Jag gör. Jag tror att FA-cup-förlusten stärkte chanserna.

 

Wolves rättvist. Känns konstigt att behöva påpeka det ett par timmar innan jag slagit vad om att Liverpool vinner ligan en så är det – kanske t o m något mål alltför lite.

 

Märkligt att Liverpool spelade som om det var första gången de mötte ett lågt stående försvar. Inget passningstempo, ingen rörelse utan boll. I första halvlek hade man inte ens ett enda avslut på mål, trots typ 75 % bollinnehav – kanske ett världsrekord isig.

 

Istället försökte Coutinho och andra att dribbla i sidled och antingen passa bollen dit de borde ha gjort det 15 sekunder tidigare eller gå på skott med 4-5 försvarare i skottlinjen. Det var pinsamt. Det kommer inte upprepas i ligan för inga lag därstår så lågt som Wolves. Men ändå…

 

Liverpool kan inte bli sämre än så här, och alla klubbar har svackor. Som jag skrev för innan Mané försvann så misstänkte jag det skulle bli tungt utan honom – han betydde så otroligt mycket. Nu är han snart tillbaka, fast kanske inte redan på tisdag.

 

Pinsamt även att Lucas fortfarande är kvar i klubben. Jag tror jag skrev att han är alltför dålig redan för 5-6 år sedan och så får man se honom springa bredvid islänningen på övertid och låta honom vara en bredsidesblock från att göra 3-1. Otroligt!

 

Klopps köp av Karius måste man diskutera. Nu släpper stjärnmålvakten in en nick efter 50 sekunder på en hög, hög boll som han inte vågar gå ut tre meter och boxa. En riktigt dålig aktion. Och av det jag såg, i andra och sammandraget, övertygande han inte heller vid andra tillfällen. Utom offsidebollen i bröstet då han är snabbt ute och gör sig stor framför islänningen.

 

Trots allt så stärker den här usla insatsen min övertygelse om att Liverpool nu kan koncentrera sig på ligan , och vinna den.  Finns inget som kan splittra dem längre.

 

Gläds åt att Paul Lambert,  den gamle Celticikonen, CL-vinnaren och kultspelare i Dortmund, fick vinna mot Dortmundsupportern Klopp. Tysken måste ha haft PL som idol på 1990-talet.

 

På tisdag, hemma mot Chelsea, avgörs hela Liverpools säsong! Förlust där och man kanske bör tänka på att byta ut rätt många spelare, eller tränaren. Vid förlust, men Pool vinner!

 

PS Visst är cuper överskattade.

 

About this entry