Ledsen över att Hamad hamnar i Hammarby

En av mina svenska favospelare, fast han inte ens är målvakt. Nu inte längre ”MFF-are i förskingringen i väntan på att återvända him”  utan fast i den sektliknande förening som betalar så höga spelarlöner och utgör landets särklassiga säckstation för allt som kan betraktas som fotbollstalang. Hur gick det så här?

 

Kanske är han inte tillräckligt bra längre, för MFF? Kanske är Tobias Sana och Erik Andersson bättre? Fast jag tror att mest på teorin att han inte behagar Markus Rosenberg och därför stängde lagkaptenen dörren. Jag har en känsla av att ”Mackans”  makt är väldigt, väldigt stor.

 

Kanske förstörde skadorna en karriär som länge fick mig att tro på honom som en ny Fredrik Ljungberg, på nästan samma nivå. Jag var övertygad om att Jiloan Hamad kunde ta en startplats i ett stabilt mittenlag i EPL, eller bland de sju, åtta bästa klubbarna i La Liga. Nu har jag en känsla av att han kommer fastna i Hammarby och  konstgräset – alltför bra för den här serien men inte tillräckligt bra för ett anbud från en klubb som han verkligen skulle vilja försöka på nytt i.

 

Jag vill fortfarande tro att han blivit MFF:s bäste mittfältare 2017. Jag hade hellre sett honom i en klubb där han kunde utvecklas, komma ut i Europa och visa upp sig, en klubb som AIK eller Norrköping. För allvarligt talat, jag kan omöjligt se ”Hammarby i Europa”. Bilderna från snömatcherna mot Köln ligger kvar som en romantisk nostalgisk sörja. Det finns så mycket i den klubbens organisation som inte fungerat de senaste decenniet så varför skulle allting funka nu, trots Hamad?  Alla de tusentals Bajensupportrar som tyckte jag var en idiot för att jag offentligt, i DN, kritiserade valet av Thom Åhlund som frälsare och ny huvudtränare – vad säger att dessa fanatiker blivit så mycket klokare under de här säsongerna?

 

Ändå, jag önskar att Jiloan Hamad chockar allsvenskan och alla de MFF-supportrar som dissat honom den senaste tiden.  Jag gillar Hamad så mycket. Jag har investerat många tecken och mycket förtroende i honom, jag tycker ödet varit så orättvist mot honom att jag önskar att han får göra ett par mål på MFF. Vilken revansch det vore för Jiloan, och för min känsla för fotboll. Sedan comeback i A-landslaget och ett anbud från Southampton så bra att inte ens Hammarbys ledning kan avvisa det. Ja fan, klart Hamads återtåg  börjar i Bajen. Forza Grönvitt!

About this entry