Fotbollens födelse och överlevnadskamp en helg i februari

Helgens fotbollshedosim  – varför är jag så förtjust i fotboll  just nu? Kanske för att den just nu uppvisar så många, olika spännande ansikten. Jag ser svensk elitfotbolls födslovärkar och hur den stapplar ut på olika planer som nästan alla har de gemensamt att de inte är äkta gräs.

 

Det går väl så där. Har skrivit mer ingående om Östersund och Sirus  men hann också se lite av Blåvitt, AIK, Norrköping och Hammarby i helgen. Framförallt får jag se så mycket fotboll – live på CMore och när som helst på Viasat  och Eurosport 2. Jo, jag betalar ordentligt för det men känner ändå nån sorts avdragsbar tacksamhet.

 

Blåvitts kanonad av grava misstag var uppenbar. AIK:s nyfunna målvaktsproblem – hur löser de det här? Nordsjällands holländske målvakt är bort 8 veckor och Carlgren var en av allsvenskans tre bästa målvakter. Målvaktsproblem kan även Blåvitt få – förra gången man provade med Erik Dahlin var han inte beredd och fick uselt understöd. Är den biten bättre i Blåvitt nu med Sven Andersson?

 

 

Apropå målvakter ser jag Valdes rädda Middelsboro med minst två initiala underbara benparader och Bojan kommenterar det enbart genom att dissa anfallarna, som målvakter inte finns. Till slut känner sig studiovärden tvingad att påpeka att det faktiskt är bra räddningar varvid Erik Niva lite syrligt och fruktansvärt arrogant säger något om att Valdes i sådana här tillfällen kan likna en mycket bra målvakt – underförstått att han inte är det. Enligt målvaktsexperten Niva.

 

Ett i mina öron lika okunnigt och irriterande resonemang för Glenn Strömberg angående Mignolet och Karius. Ifall de här två upphaussade fotbollsexperterna lika tvärsäkert och felaktigt istället dissat utespelare  skulle Viasat riva kontrakten redan den här veckan. Plus att en pöbel väntat utanför Viasathuset (de sänder väl från TV4:s lokaler i Frihamnen?). Nu blir det bara gnäll och suckar. Målvakter är fotbollsvärldens miljöpartister.

 

Norrköping imponerade stort, igen. Ser Kennedy och tänker på Wayne Rooney. Två ikoner som gör sin sista stapplande säsonger. De som räknar med att få se Kennedy i tävlingsmatcher ska nog kanske omvärdera ett säsongskortsinköp. Försvinner halva publiken då?

 

Fernando Torres i Atletico gjorde ett extremt vackert och värdigt mål  mot Celta där Guidetti var rakad, kritvit och t o m såg ut som en galen ryss. Såg dessutom tyvärr ganska seg och långsam ut även i tanken men han får i alla fall spela – till stockholmspressens och Janne Anderssons glädje.

 

Apropå gamlingar, Guidetti och hjälpmedel: den där lilla lådan eller boxen som Sonko Sundberg hade mellan mage och bröst under tröjan – vad har den för funktion?

 

Big Sams lag förlorade igen – Yeesss!

Fick en länk av min vän Henk med vad som en del säger är den bästa fotbollsfilmen någonsin – om den nyligen avlidne engelske förbundskaptenen ”Swede” Turner. Ser ut som hans unge, kraftig assisterande manager i början av 1990-talet var Big Sam – stämmer det?

 

För att riktigt gotta ned mig i nedflyttningsångesten ser jag delar av Swansea och Leicester. verkligt kul för Martin Olsson att göra mål men Leicester spelar helt utan självförtroende. Stackas, stackas Kasper Schmeichel – en av ligans fem bästa målvakter!  Det följa Leicester nu är lite som att se bra våldsfilmer – det är mycket smärta, jävligt äkta ångest och ödesmättat kroppsspråk. Men som någon skrev – åker de ur blir de ligans mest unika lag genom tiderna. Ja, världsunika. Det varumärke kan hålla och casha in  i generationer!

 

På en dansk fotbollspub såg jag Barça göra 6-0 på ett löjligt enkelt vis. De var ytterst förnedrande och som jag förklarade för de två Madrid och Villarealfansen framför den lilla skärmen på smårostig spansk/katalanska – en liten 2-0- seger hade varit perfekt inför returmötet mot Alaves i cupfinalen. Nu kommer de gå ut där och tro att de vinner, oavsett hur mycket de försöker att inte undervärdera de hämndlystna motståndarna. De två spanjorena verkade vara väldigt tacksamma för denna anti-Barçaanalys. Eller så tyckte de bara att jag, kompletterad med reflexväst, Pussy Hat och nattorienteringslampa till cykelbelysning var ovanligt galen, även för att vara culé.

 

Ingen, absolut ingen, i den köpenhamnska cykeltrafiken bär reflexväst en lördagsnatt i februari.

 

Såg också EPL:s bästa lag för närvarande, Liverpool, äntligen ta sig samman och vinna. Ni som läser mina Pooltexter vet att jag dels hävdat att Pool bara är hälften så bra utan Mané och dessutom utropat dem till seriesegrare mitt i en djuuup formsvacka. Står fast vid min profetia. När de spelar bra spelar de bättre och snabbare  fotboll än någon annan, i ligan. Sedan tror jag inte att Lucas är rätt mittback men jag slipper i falla se honom högre upp på banan.

 

Spurs var den här kvällen en fantastisk målvakt, Lloris är grym, plus ligans absolut sämste vänsterback i Ben Davies. Egentligen kan han ju inte vara så här dålig men när saker börjar gå fel, ångesten sätter in redan första kvarten så är det möjligt att vara så usel som den walesiska backklippan i EM var första halvlek på Anfield. Med den ångesten och felprocenten hade till och med  Sirius-Kim Bergstrand bytt ut honom i halvtid.

 

 

