Dags att leta upp CMore

Nu är det den tid på året då de typ 500:- i månaden jag betalar för CMore ska börjar betala tillbaka. Efter ett ”emotionellt ideår” där tablån fyllts av  hockey och handboll börjar kanalen nu visa tävlingsliknande matcher i svensk fotboll ( gillar nyordet här…).

 

Så vad får jag se och vad har jag förväntningar?

 

I helgen gör Svenska cupen kick off med 15-20 groteskt ojämna matcher vilket gör det nästan helt ointressant för oss som gillar fotboll mer än vad vi gillar vissa föreningar.

 

Överraskar ett Superettanlag så gör de det enbart för att de antingen möter ett Division 1 lag eller för att det allsvenska laget närmats skiter i cupen. Den här turneringen är i princip aldrig en termometer på hur bra lagen är. Däremot kan det vara intressant att se vissa spelare och hur lagen uppträder, rent taktiskt. I fall tränaren försöker implantera något nytt innan han ger upp och går tillbaka till 4-4-2.

 

De senaste åren är det lag som haft mellansäsonger som vunnit cupen och jag tror att i år kan stabila ”övrehalvan-lag”  gå hela vägen här, till skillnad från i allsvenskan. Lag som Elfsborg och Djurgården kan vinna.

 

Jag har dock onda aningar vad gäller CMores långsamma men alltmer uppenbara förfall. Att de riktigt bra kommentatorerna och experterna långsamt ersatts av stolpskottsexperter av Superettanklass. Jag har redan märkt spelare och tränare i träningsmatchs-intervjuer tycka att CMore-folket är så pinsamma att de börjar ironisera och haussa kommentatorernas kunskaper och knäppa frågor, direkt i rutan.  Medan kommentatorerna fnissar och känner så så uppskattade. Kanske en trend- ironiska intervjuer?

 

Jag hoppas man tagit tag i problemet men jag är rädd för att man inte bryr sig. Det är ett slags moralisk morän där tittarna tycker att rösterna i rutan är så dåliga att man inte lyssnar på dem och eftersom ingen klagar tror kanalledningen att alla är nöjda.  Bara för det är svensk fotboll accepterar det stora flertalet att det är experter och kommentatorer på samma nivå. Som vanligt finns det lysande undantag, lovar att lyfta fram dem istället för att fortsätta gnälla på stolpskotten.

 

Själv tänker jag se HIF borta mot BP – är väldigt nyfiken på hur de ser ut. Jag tror det blir väldigt bra, Henke lyckades inte fördärva allting – jag tror HIF vinner Superettan och att träningsspela mot fysiskt manglande seriekonkurrenter är den bästa förberedelsen.

About this entry