Fel att dissa Adam Eriksson?

Jag har fått kritik för min kritik, av Adam Eriksson. Jag kan förstå att man tycker jag gått över någon sorts gräns när jag så överdrivet hårt kritiserar en enskild spelare i årets första tävlingsmatch. Jag kan förstå men jag håller inte med.

 

I huvudsak skrevs texten i besvikelse, inte över de 90 minuterna i går eftermiddag utan över säsongen före och säsongen som kommer. Kanske handlar den inte ens om Adam Eriksson utan om misskötseln av en klubb jag har väldigt starka känslor för. Det handlar lika mycket om en inkompetent styrelse, eller två, som om supportrar och media som inte kunnat och/eller velat se hur klubben fördärvats, skändats och degraderats. En slags blindhet och förträngningsmekanism av närmast religiös karaktär som kan symboliseras av att HIF-skribenten på Svenska Fans, dagarna efter att HIF ramlat ut allsvenskan, hyllade Henrik Larssons tränargärning i klubben.

 

Allt detta visualiserades sig nu för mig i tröja nummer 11:s ovilja att mot Brommapojkarnas IF blockera ett skott, ta en nickduell eller åtminstone försöka gå in i en närkamp – för laget, för hans kamrater i omklädningsrummet, för HIF. Jag tror inte ens att Adam Eriksson medvetet var så här dålig, jag tror bara det råkade bli så att hans allra, allra sämsta sidor som fotbollsspelare blev så ruskigt uppenbara och repriserade under en och samma match.

 

Han fick inte tjusa fotbollsexperterna i media med sina välavvägda, låga, skruvade inlägg och hedervärda överlappningar på vänsterkanten. Jo han slog faktiskt , typ två inlägg, vilka haussades av CMores kommentatorsexpert. Med viss rätt, han är verkligen duktig på det här, han har kvalitéer med boll men som vänsterback krävs också något mer än en känslig vänsterfot och välvilliga löpningar längs kanten. Man måste inte nödvändigtvis vara snabb men man måste kunna försvara och jag vill hävda att jag aldrig sett Adam Eriksson kunna göra det.  Jag konstaterade det förra våren och nu, när jag ändå hoppades att serierna växt i kapp hans oförmåga och att han som dyr, rutinerad spelare skulle ta ansvar för lönen i ett ungt och oerfaret HIF så  gjorde han inte det utan tog istället ett par steg därifrån, lämnande, medvetet eller omedvetet över ansvar och heder och framtid till…  …. ja till vem?

 

Troligtvis ingen. Adam Eriksson kommer förmodligen starta alla matcher för HIF 2017. I brist på annat. Det är bara att önska Adam och HIF lycka till.

 

 

About this entry