Världens bästa fotbollsbevakning tappar i respekt

En av fotbollsexperterna på The Guardian heter Jacob Steinberg. Han sa i en intervju på TV 9,  före Spurs – KAA Gent, att Europaleague är stort. För att underbygga sin haussining av Spurs påstod han att Sevilla, som vunnit EL ”två eller tre år i rad”  nu är det näst största laget i Spanien och många  ”hävdar att de är bäst”. Underförstått att Spurs kan vara på väg mot att bli Englands bästa lag tack vare EL.

 

Varför ska tidningsjournalisten på osakliga grunder haussa Spurs och EL? Speciellt som manager Pochettino kallade EL för ett straff och nödvändigt ont.

 

Vad menar Steinberg med det att Sevilla är bäst?  Är verkligen Sevilla Spaniens bästa lag före Madrid, Atletico och Barça? Det är ju inte bara dumt, det är ju fullständigt fel. Och en fotbollsexpert, som uttalar sig om EL och inte vet att Sevilla vunnit tre år i rad – hur mycket fotbollsexpert är egentligen Jacob Steinberg då?

 

Det här är andra gången på en dryg vecka som jag tvingas dissa Guardian. Eftersom jag tycker deras fotbollsbevakningen vanligtvis  är bäst i världen blir jag allvarligt bekymrad över att de låter personer som Steinberg skriva, och stoltsera internationellt med sin okunnighet. En okunnighet vars skugga faller tungt över tidningen jag prenumererar på, trots att Steinberg verkar skriva bra och formulera sig väl.

 

Vanligtvis ser jag aldrig sådana här ”införintervjuer” utan kopplar upp mig vid avspark och uppkast. Nu känner jag ännu mindre anledning.

 

Det står att Steinberg även är tennisexpert. Jag hoppas innerligt att han har större kunskaper om tennis än om fotboll.

 

About this entry