Lucas lön är min smärta

Jag trodde länge på Liverpool som EPL-vinnare. De hade alla bitarna, utom en tredje mittback och en världsklassmålvakt. Däremot hade de samma tränare och trupp sedan förra säsongen, plus den underskattade Mané. Och när Sturridge, världsklassspelaren, skulle bli frisk  – då jävlar, då skulle alla röda djävlar dansa sig till titeln. Liverpool fick mitt förtroende. De fick inte mina pengar men förtroende och övertygelsen.

 

Det såg bra ut i premiären borta mot Arsenal, det såg hyfsat ut fram till trettonhelgen med några svackor eftersom de inte hade en riktigt  tung och jobbig boxspelare. Sedan försvann Mané till afrikanska mästerskapen och Klopp började använda Lucas, som mittback. Jag skrev om vilken idioti det var – Lucas är ingen mittback. Det enda i hans agerande och lekamen som ens vagt påminner om en central försvarare är hans utpräglade långsamhet. Han är trög de första stegen och riktigt handikapplångsam över längre sträckor. Förutom detta kan han inte läsa spelet som mittback utan ligger hela tiden alltför högt eller alltför lågt. Antingen tappar han sin markering eller löser offsiden.

 

Jag dissade Lucas, som defensiv mittfältare, redan för fyra, fem år sedan och han har inte blivit bättre sedan dess. Förstår inte varför han får spela.

 

Följde Leicester-Liverpool i går och det är smärtsamt att se Lucas mer eller mindre förlora matchen åt Pool. Vid nästan varje målchans för hemmalaget agerar han fel. Han hamnar i princip alltid i ryggen på den spelare han som mittback måste vara framför. Alltid. Han påminner om den där lille knubbige äldre skolvaktmästaren som ingen ändå brydde sig om trots att han följde efter och påpekade hur det borde vara, hur rektorn ville ha det. Jag tycker genuint synd om honom, han har varit i klubben i tio år, det är inte hans fel att han tvingas spela. I Sportbladet står det att han är fansen favorit och de, Sportbladet, avslutar beskrivningen av Lucas med ordet ”imponerande”.

 

Att vara fotbollstittare är ibland väldigt jobbigt, psykiskt påfrestande, tar tid och ger inga pengar. Dessutom slösar man med förtroende och förhoppningar. Lucas, och Jürgen Klopp som jag vanligtvis beundrar mycket, drar i alla fall in några kronor, även på Leicester –Liverpool 3-1 och en förlorad ligatitel. Själv sitter jag ensam framför skärmen och krishanterar ännu ett totalhavererat fotbollstips.

About this entry