Sporten med jämställdhet på stenåldersnivå

Ekonomiskt är nog fotboll den mest orättvisa och visst är det löjligt att kvinnor inte anses kunna åka 50 kilometer skidor i en klunga men ingenstans tar mansgriseriet i sporten sig tydligare uttryck än i Formel 1. Så svaret på dagens bästa fråga (varför kör inga kvinnor Formel 1?) kanske även är svaret eller åtminstone en ledtråd till varför kvinnor förtrycks och mobbas i elitidrott i allmänhet.

 

I teorin borde kvinnor kunna köra bilar och andra liknande motordrivna ting lika bra som män. Det finns inga fysiska hinder, snarare tvärtom. Liksom det brukar påpekas i trappskjutning har kvinnor vanligtvis bättre koordination mellan syn och händer. Fler kvinnor är dessutom så pass kortväxta att de får plats i en racer (jag kom aldrig in i Stefan ”Lill-Löwis” Johanssons Audi när jag skulle provköra den i samband med Le Mans 1999 och då skulle den ändå föreställa en sportbil….).

 

Hittills har fem kvinnor kört F1, den senaste 1992, tre av dem är italienskor. Lella Lombardi (bilden) är fortfarande den enda som tagit poäng (typ) då hon låg sexa när den fruktansvärda olyckan 1975 uppe på Montjüic i centrala Barcelona inträffade efter 26 varv. Lella fick 0,5 poäng. Hon avled för övrigt i cancer blott 40 år gammal.

 

2014 testkörde skotskan Susie Wolf en F1 i samband med GP-tävlingen på Silverstone – det är allt. Så varför? Det måste finnas massor av kvinnor som skulle vilja och kunna köra F1 ifall de fick chansen. Visst borde motorsporten må bra av andra tjejer än cigarrettflickorna i bikini.

 

Eller kanske inte, för orsaken till motståndet mot kvinnor verkar kompakt, i F1.

 

En av världens mest lovande kvinnliga motorsportförare är Magda Andersson från lilla Hörby i Skåne. Blott 18 år gammal har hon vunnit en tävling i Europeiska Rallycrossmästerskapen och kom tvåa vid fyra tillfällen på enbart sex tävlingar. 24-åriga svenskan Mikaela Åhlin-Kottulinsky ska köra STCC i år, annars är hon mest känd för att ha varit ihop med blivande F1-stjärnan Max Vertappen.

 

Susie Wolf körde flera säsonger i tyska sportbilsserien men har nu lagt av, blott 33 år gammal och grundat en stiftelse för att få in fler kvinnor i racing: ” Dare to be Different”.

 

I Indy 500:s startfält  finns ofta en kvinna med bland alla männen, Danica Patrick blev trea för tio år sedan. Kanske beroende på att Mary Hulman och sedan hennes dotter Mari varit ordförande i arrangörsföretaget Indianapolis Motor Speedway de senaste 40 åren. När kvinnor tar sig in i styrelser, blir ägare och får makt förändras och raseras de patriarkala betongstrukturerna. Ifall de verkligen vill – det finns även många exempel på kvinnor som idrottsmaktens karriärister vilka aldrig lyfter ett finger för kvinnor när de väl nått sina egna mål och istället cementerar orättvisorna.

 

Det har, enligt Wikipedia, existerat närmare 50 kvinnliga racingförare genom tiderna men varför så få inte i F1? Varför är Europa så konservativt och sexistiskt just vad gäller motorsport i allmänhet och Formel 1 i synnerhet?

 

Förhoppningsvis var hela förklaringen Gudfadern Bernie Ecclestone – han som i olika sammanhang hyllat Hitler, nazister och hävdar att immigranter aldrig någonsin bidragit med något i Storbritannien. Att han enväldigt styrt F1 i typ 30 år har varit en anledning till att totalt ignorera denna ”sport”.

 

Han sa, så sent som för ett halvår sedan att ”kvinnor i F1 är ett skämt” och att de ”inte är nog fysiskt starka för att kunna köra en snabb bil”.

 

Nu har denne sportvärldens Fred Flinta tvingats parkera för alltid och Chase Carey, en amerikan, har tagit över och han har sagt att F1 behöver ”a fresh start”. Låt oss hoppas att han och organisationen nu medvetet försöker få Formula 1 att bli även en angelägenhet för den andra hälften av människosläktet genom att byta ciggarrettutdelandet i bikini och mot väl skyddade bröst i sittbrunnarna.

 

Annonser

About this entry