Herrfotbollsllsvenskan: Dag 1

Kär och allsvensk tipsexpert är ingen. Jag har inte sett några matcher live, varken på plats eller i tid. Jag är bortom sånt där tjafs nu, bortom tid, existens, fotboll…

 

Fast” litta” fotboll har jag förstås sett.

 

Jag inte är förvånad över att kritiken mot MFF-MP kom redan i halvtid. Jag tror dock inte det är MP som är problemet, jag tror problemet är i omklädningsrummet. Jag ska inte citera Hamlet och hävda att något är ruttet, jag gjorde det vid den här tiden förra säsongen och fick rät. Men han var ju dansk. Problemet är att känslan är ungefär som förra året, att nåt är fundamentalt fel med MFFs herrseniorer. Som en damsugarslang med kraftig blås som slagit knut på sig   – det oroar mig.

 

Överraskande att Sana fick starta, synd att han inte tog chansen. Han borde lånas ut till en klubb så han får spela matcher regelbundet och hitta tillbaka till det han kan. Kommer ta lång tid för han är långt därifrån i april 2017. Det är lätt att tycka att Svanberg skulle varit med istället men hur många av oss vet exakt i vilken form Svanberg är i? Kanske hade det ändå varit bättre ifall man spelat istället för Sana. Och den där krossade plexiglaset – var det för kompisarna i Blåvittklacken? Det är ju inte direkt den sortens lagmoral som MFF brukar uppmuntra och premiera. Var det ett rop på hjälp? Att han äntligen ångrat sig och vill bort från klubben?

 

Roligt med Cibcki. Jag har dissat honom som målskytt  men imponerades av hans enorma arbetskapacitet och vilja. Sätt på honom ett skägg och han ser ut som Berget även som spelare. Sedan skulle han förstår gjort det bättre på de båda fantastiska målchanserna han brände. Hade Rosenberg hållit inne passningen en halv sekund hade Cibicki kunnat ta en touch till och fått avsluta inne i straffområdet.

 

Brorson hyllades –jag vet inte riktigt om jag håller med.

 

Wiland läste friläget – grymt! Kul också att Pontus i IFK-kassen var OK. Hade några tveksamma val men i stort sett bra.

 

Hade tippat 1-1 i Göteborg.

 

Varför spelade Jeremejeff? Han var precis lika osynlig och menlös i Göteborg som i genrepet på Swedbank. Förstår inte vad han gör i MFF, förstår inte varför han får spela.

Apropå forwards, fast utan torgskräck: klassmål av Lange och imponerande publiksiffra i Helsingborg. Det var en parentes.

Häckens sportchef bedyrade att man skulle spela offensiv fotboll även under Stahre.  AIK-matchen sa något annat. Stahre sitter kvar så länge Häcken har en positiv trend, trots den destruktiva fotbollen. När laget trillar ned mot sjätte, sjunde palts kommer ledningen kräva förändringar, eller Stahres avgång. Jag gillar inte Kameras armbågar men fy fan vad han sprang på Friends. Imponerande!

 

Kul att Aly Keita fick stå i premiären. Chanslös på det stenhårda avslutet – synd att Douglas gick bort sig så totalt. ÖFK borde naturligtvis kvitterat men som jag skrev inför serien – de har ingen naturlig målskytt. Borde Gero och Edwards hade fantastiska chanser att kvittera på nick men missade grovt. Gero har ingen bar teknik med Edwards, en britt som inte kan nicka på mål i sådana lägen?

 

Den här 17-åringen som gjorde målet är ju grymt talangfull men jag gillade inte hans målgest. Obehaglig, minns att någon ex-jugge ( serbisk nationalist?) hade en liknande under 90-talet som väckte mycket ont blod.

 

 

About this entry