Comeback i landslaget

Kalla nätter här ovanför de vulkaniska sjöarna söder om Rom. Efter två dagars regn och rusk har solen återvänt. Den står på här utanför min väns sommarresidens men nu vid sju är det fortfarande kallt, och tyst. I eftermiddag och i kväll blir det litterära samtal om skrivande och skrivarprocesser, det blir mycket mat och vin men först ska vi mötas på planen, först fotboll: Italien – Sverige på Pius den XI Arena strax ovanför Vatikanstaten med avspark 10:30.

 

Tidig avspark och den första matchen då jag inte tagit ut laget och lagt upp taktiken. Även den första matchen på tio år då jag inte står i mål eftersom min artrosaxel fortfarande spökar. Det blir inte bättre av att lag är förkyld och har ont i ledbanden i foten men några korta inhopp ska jag nog klara av. Och jag har fullt förtroende för Alexander, min ersättare som stod i MFF:s juniorlag med Zlatan på topp för några år sedan.

 

Ska bli spännande. Jag är inte säker på att våra två nya ansvariga för taktik och matchcoachning tagit ut rätt startelva eller använder rätt taktik men vi får se – som väldigt minnesgoda läsare vet: jag har haft fel förr. Och det är klart att jag som ängslig före detta ansvarig tippar finskt – hör nästan till rollen som före detta tränare, eller manager eller vad nu rollen ska kallas. Sedan är det förstås sällan som den ex-ansvarige själv är med och spelar…

I morgon ska många gå på Romderbyt, då har jag flygit hem…

 

About this entry