Zlatan Arena eller Bosses Stadion?

Hör att Napoli, enligt italiensk lag, inte kan döpa om San Paolo till Maradona förrän 10 år efter hans död. Vilket märkligt nog drar ut på tiden. Amsterdam Arena får heta Johan Cruyff ett år efter dennes frånfälle. I Sverige, det så supersekulariserade Sverige tror jag inte vi har några döda begränsningar över huvud taget – allt får heta vad som helst så länge det inte  provocerar alltför många minoriteter. Dock brukar kommuner vara försiktiga med levande personer men Henrik Larsson har en plats och staty vid Pålsjöbaden i Helsingborg där vi i min cykelklubb brukar bromsa in.  Har Henke måste Zlatan, eller Bosse, också ta plats och hedras.

 

Så vad ska Swedbank Stadion heta? Jag är övertygad om att Swedbank närmast är hedrade ifall ”deras barn” döpts till Zlatan, eller Bosse. Zlatan är naturligtvis den främste symbolen för det nya Malmö, Bosse, ”Koungen” mer som en religiös ikon och rökande relik från det förra, det urbana ”exet”  Malmö: sossarnas, Kockums, Kronprinsens  och Eric Perssons Malmö, trygghetens 4-4-2-Sverige. Jag är kluven, har lättare att identifiera mig med Bosse men vill heller aldrig att t ex Friends skulle hinna före och döpas om till Friend Zlatan Field eller nåt sånt solnaiter kan hitta på.

 

En salomonisk fotbollspolitisk lösning hade varit att Malmö Stadion får heta Bosse och Swedbank döps om till Zlatan.  Och att dopen sker samtidigt så de förstår att den ene är och var en förutsättning för den andre. Ingen malmöbo är en ö.

 

Det viktiga är att det sker nu, medan symbolerna fortfarande lever så de får uppleva den stolthet vi malmöbor känner för dem.  Detta är för övrigt även ett ämne för en jävligt bra, läsvärd krönika i Sydsvenskan, eller annan lokal media: Bosse eller Zlatan? Så skriver ni vill jag ha cred för att ha väckt frågan: ”Capice?”, som vi säger här i Neapel.

About this entry