Den falska tabellen

MFF leder relativt överlägset – fyra poäng efter sex omgångar. Så vad gnäller jag om? Jo för att jag tycker tabellen är falsk och att de som tror att MFF varit så mycket bättre än andra kommer bli besvikna. För det finns supportrar som känner att guldet redan är hemma. Och till viss del ger jag dem rätt – ett lag som har så överlägsna förutsättningar ska bara springa hem serien. Så ett av problemen är inte att MFF leder med fyra poäng utan att de tappat fyra poäng.

 

Jag tycker mig se en fantastisk trupp som inte presterar mer än på cirka hälften av fötterna.

 

Jag ser ett lag som verkar vara i disharmoni, som gör efterslängar de borde åka ut för, sparkar och och visar sitt missnöje offentligt.

 

Jag ser ett lag som haft stor tur med att vinna jämna matcher på hemmaplan, mot Djurgården och Örebro och däremellan en impotent pinne mot jumbon borta.

 

Jag ser ett lag som har stora problem i försvaret när Lasse Nielsen inte spelar – för allvarligt talat: mittbackarnas spela mot Örebro var inte förtroendeingivande. Brorsson är fortfarande ung och utvecklingsbar men Safari gjorde många grundläggande misstag en mittback inte får göra- Han spelade som en ytterback i rollen som mittback. Det borde ha straffats i fall Örebro hade bättre avslutare.

Rasmus Bengtsson och Lasse Nielsen blir säkert fantastiskt bra men det är ju tokigt att ha en mittback i truppen som inte får spela, trots att man saknar mittbackar. Wiland har räddat MFF många gånger, lite väl många gånger för att det ska känns bra annat än i tabellen.

 

Det känns som om Pawel Cibicki fått hybris, påhejad av de passionerade experterna på CMore. Cibicki går konstant på egna avslut, liksom Örnen gjorde förra året. Det är inte bra för lagmoralen och omklädningsrummet. Eller för lagets resultat. Att ta dåliga avslut när man har flera lagkamrater i bättre position, speciellt när du är ung, skapar stora problem. Ett exempel: jag hade spelat på 3-1 och kände pengarna i min ficka när Cibicki och Rosenberg kom två mot en på tilläggstid mot Örebro. Cibicki hade kunnat lägga bollen snett framåt och gett lagkapten ett mål – speciellt som denne gjort en 50 meterslöpning bredvid Cibicki. Men Pawel Cibicki väljer att gå på eget avslut och skjuter, utan att få ren träff mellan försvarens ben och rakt på målvakten. Det är så pass dåligt att det nästan kan kategoriseras som bakåtpassning.

 

MFF leder men mår mycket sämre än ni tror.

 

Det finns tre lag som kan utmana: AIK. Häcken och Djurgården. De har alla för närvarande stora problem men den dagen kommer då de börjar rada upp segrar – och då krävs det att MFF också gör det.

About this entry