Ögmunders ångest del 2

För er som läste Del 1 i går kom Hammarbymålvaktens nya tavla inte som en direkt överraskning. För mig är det dock överraskande att hans tränare kritiserar honom offentligt, som här i Fotbollskanalen:

”Tränaren Jakob Michelsen var efter matchen allt annat än nöjd vad gäller sin målvakts ingripande vid hemmalagets ledningsmål.

– Formen hos min målvakt kunde ha varit bättre. Det sa jag också åt honom efter matchen. Han måste skärpa sig. Av de senaste fem målen som vi har släppt in har han varit direkt inblandad i samtliga, säger han till Aftonbladet.

– Jag kräver mer av Islands landslagsmålvakt. Jag kräver mer av en spelare som varit med i EM. Man måste ha högre krav.”

Lite småchockad faktiskt av hur en vuxen människa och fotbollstränare tror att en ung spelare ”ska skärpa sig” genom hot och att hängas ut i media.  Här visar dansken en förbluffade okänslighet och oförstånd. Är det rent av därför som Ögmunder Kristinsson inte är lika bra som i fjol . att han känner sig otrygg och ständigt ifrågasatt av en tränare som ”kräver mer”? Tror Jakob Michelsen på fullt allvar att Ögmunder inte försöker göra sitt allra bästa – att han inte är koncentrat, fokuserad.

Uppenbarligen inte – och då tror jag att Hammarby står inför stora målvaktsproblem den här säsongen. En målvakt som inte känner tränarens förtroende och stöd är en dålig målvakt. Men hen är aldrig så dålig som den tränare som tror att målvakter blir bättre för att man misstänkliggör dem.

 

About this entry