Lämnar Zlatan Cayman Island United?

Jag har svårt för fotbollsklubbar som ägs av företag som hör hemma på små skattebefriade öar. För mig är det fusk och falskt. Jag vill inte hålla på en klubb som borde heta Cayman Island United men råkar heta Manchester United och som förra säsongen, 2015-16 gjorde en fet vinst, trots att de spelmässigt var usla.

Bara fyra lag  i EPL var engelska, alltså vars ägare betalde skatt i samma land som turneringen ägde rum.  Två av dem åkte ur serien: ”Newcastle United, Norwich City, Stoke City and West Ham United”. Jag tycker att det borde vara självklart att klubbar som spelar i en nationell serie även betalar skatt i seriens land. Var man betalar skatt är en av de saker som definierar en klubbs tillhörighet, och det skriver jag inte enbart för att pappa var kronofogde. I huvudsak alla de pengar Manchester United omsatte och tjänade kom direkt eller indirekt från människor i Manchester. Att betala skatt i Manchester är en slags återbäring till supportrarna – de som är fundamentet och hjärtat i Manchester United.

Engelsk fotboll är sjuk. Jag hoppas innerligt att Brexit kommer omöjliggöra detta omoraliska geschäft!

Här är underlaget, ur The Guardian. Siffrorna gäller 2015-16. Från och med den nyligen avslutade säsongen började det nya betydligt mer lukrativa TV-kontraktet att gälla. Det kommer öka de ekonomiska vinsterna för klubbarna på Cayman Island, Bahamas e t c ytterligare.

About this entry