Cloetta, kortväxt och varför ”Real” är ett hån mot tittarna

Ok, idag är Real Madrid bäst i världen men minnet av den här CL-finalen bleknar med ett utsökt undantag ”Formula 1- snabbt”. Det är inte vinnarna vi kommer ihåg utan det fantastiska footi-volleymålet, den lekfulla, ”luftiga” strandfotbollen, i en CL-final.

 

Sedan hade förstås den lille Madridkeepern lyckats peta bollen över ribban ifall han inte varit så kortväxt men Madrid vann ju och Kevlor Navas är inte förstemålvakt i Madrid nästa år. Kanske inte heller Buffon? Jag irriterades av hans Cloetta Kex-chokelad-liknande tröja. En subtil reklamkupp?

 

Ser sällan finaler som inte intresserar mig. CL intresserar mig sällan men den här gången tittade jag faktiskt en del. Eftersom folk gallskrek på gatan, eller ur öppna sommarfönster kom jag in strax efter Juves kvittering. Följde sedan sändningen till 3-1-målet.

 

Real Madrid imponerar – att både vinna CL och La Lliga är ruskigt bra. Delvis ska de tacka Luis Enriques och hans fatala värvningar. Med bättre köp borde Barça ha kunnat utmana – nu blev det tvärtom. Barça blev sämre, Luis Enrique får satsa på en karriär som 45+-triahtlet istället.

 

Jag trodde Juve skulle ha en bra chans och efter kvitteringen och fram till halvlek var de det bättre laget. Sedan återställde Madrid ordningen. Jo, ”Madrid”, de är aldrig ”Real” som de svenska TV-experterna gjorde gällande. Jag är medveten om att svenska TV-experter skiter i vad lagen egentligen kallas men för mig är det viktigt, en slags respekt och seriositet som man borde visa supportrar och tittare men glömmer bort i ganska fatala försök att vara upphetsade och verbala. Jag kan tycka det är ett minimum av respekt och ”expertis” – att veta vad lagen heter och hur namnen uttalas.

 

Jag måste även tillstå att jag alla dagar i veckan föredrar Lasse Lagerbäcks nyktra analyser istället för en massa gubbar som alla försöker uttrycka sin passion och extas på ett språk som inte är speciellt nyaserat och TV-mässigt. Ola Wennström är väldigt bra och har ett stort ordförråd men alla andra gubbar verkar vara där för de vet mycket om fotboll – inte för att de kan beskriva känslorna när Juve gör ett historiskt vackert mål. Det mål som redan om några veckor är mitt och världens enda minne av CL-finalen för herrar 2017.

 

 

About this entry