Världens sämsta straff?

Varför slår man en sådan straff? Slår en sådan straff som Linus Wahlquist i EM-matchen mot England som hade betytt tre poäng.

 

Varför tar man ett anlöp nästan rakt framifrån som om man skulle på kraft (som får målvakten att inte chansa) och sedan lätt bredsidar bollen i maghöjd mitt i målet på en målvakt som står kvar?

 

Jag förmodar blev utsedd eftersom han på träning varit bäst på straffar, någon annan förklaring finns inte. Var det verkligen den här sortens straff som gjorde att han fick förtroendet? Och ifall man vanligtvis slår andra straffar, varför försöka sig på en katastrofal ”Paneka”?

 

Hybris?

Divalitet?

En vilja att förnedra målvakter?

Ett spelsyndikats önskan om en straff mitt i målet?

 

Den ena förklaringen är inte sämre än den andra. Min bästa teori är att landslagets ledning analyserat Englands målvakt och straffräddningar och kommit fram till att han chanser varje gång  – och så gjorde han inte det. Men varför då det usla anlöpet?

 

Finns många frågor, genant många. Svaret kostade Sverige två poäng och en möjlig medalj.

 

PS Enligt den spanska sammanfattning jag hörde var Cibicki bäst på plan.

 

PSS Sverige var oerhört, j pinsamt dåliga på att försvara på hörnor och fast situationer.

 

PSSS Cajtofts räddning på frisparken var världsklass. Kul att han var så bra som jag antydde efter MFF-matchen. Sedan är han ung och har många svagheter men talangen, vigheten och reaktionssnabbheten  är där redan.

 

About this entry