Vinner de EPL? Del 3: Ja det gör de!

Nu när det är avgjort vem som vinner allsvenskan är det högtid att avslöja vem som vinner EPL. Jag har som vanligt inte följt silly season utan går på magkänslan, erfarenheten och min närmast ”geniala” analysförmåga. Förra året trodde jag på Liverpool och absolut inte på de båda svenska guldfavoriterna i Manchester. Det var ju så uppenbart att de skulle misslyckas, varför förstod inte svenska experter på EPL det?

 

Varför Liverpool inte lyckades hantera det gyllene tillfället?

 

Dels Manés Afrikaresa – då föll laget samman. Dels Klopps i misslyckade målvakts-integration. Karius var sämre än Mignolet men fick ändå stå för att Klopp ville bevisa att värvningen var rätt. Sådan hybris är ytterst skadlig. Inte enbart för resultaten och båda målvakterna psykiska välbefinnande utan för laget i sin helhet.  Osäkerhet smittar, speciellt bakifrån.

 

Hur går det den här säsongen?

 

Liverpool verkar ha problem med självbilden. De hade man definitivt inte förr. Tycker inte nyförvärven imponerar. Salah tror jag inte funkar i EPL. Ingen världsmålvakt, darriga mittbackar är emot. Plus är att Sturridge är världsklasspelare när allt funkar. Origi kan mycket väl bli det – har alla verktygen och Mané älskade jag högt redan i S-hmpton.

 

Liverpool blir trea till femma, normalt. Vågar Klopp spela snabbare fotboll och Sturridge genialitet bärfrukt så kan Pool t o m vinna. Jag tror att nykeln är Coutinho. Inte för att han är så bra fotbollsspelare utan för att hans försäljning eller inte påverkar självbilden så starkt. Är Liverpool en klubb som säljer eller vågar de försöka vinna titlar. DET avgör säsongens insats.

 

Vad de experterna tippar i år är väldigt ointressant men jag ser att de tar rygg på de engelska experterna och dissar Chelsea.  Själv dissade jag Chelsea förra säsongen för jag trodde aldrig att en ny tränare i ett nytt land så snabbt kunde bli en vinnare. Säger mycket om conte, säger mycket om den mångkulturella fotbollsmiljön i EPL.

 

Själv tror jag att Chelsea kan mycket väl kan vinna igen. Conte är en galen tränare, mer galen än Mourinho och han får lag att vinna.  Om inte annat så av ren rädsla. Totalt kompromisslös. Enda frågetecknet är i boxen. Morata är ingen Diego Costa. Morata är lång men ändå ingen bra huvudspelare ifall man som i boxningsvärlden använder begreppet ”cm för cm”. Morata är mer som en offensivare variant av Hazard: springer mycket, skapar stora ytor och en bättre avslutare men han har inget av det som gjorde Diego Costa så fruktad.

 

I övrigt är detta grovt kollektiva, stenhårt jobbande förfärligt destruktiva lag som manglade motståndarna förra året ännu starkare i år. Blir etta eller tvåa beroende på hur mycket Europa splittrar.

About this entry