Jacobsens rätta roll

För exakt en månad sedan träffade jag Maths på perrongen på Centralen i Stockholm. Vi skulle båda hem till Norrköping men med olika agendor – så vi pratade där på perrongen, i väntan på det försenade tåget, om bland annat IFK:s problem.

 

För mig låg problemet i att de inte hade någon konstruktiv offensiv spelare på mittfältet. Dagerståhl alltför defensiv lagd, borde bli en ny Andreas Granquist och Sjölund är i mitt tycke alltför gammal och långsam. Jag hade dessutom ett namn på han som skulle lösa problemen –  Jacobsen, dansken som har tekniken, passningsfoten och attityden plus hyfsad spelförståelse. Man kan väl säga att Maths inte köpte förslaget rakt av, tyckte att Jacobsen var en ytter.

 

Såg matchen mot Kalmar där Jacobsen närmast hade en central nummer 10 roll och hur han nästan tog Norrköping till seger. De borde vunnit den matchen med bättre avslutare men det var ändå ett stort steg framåt, spelmässigt. Och jag är glad över att Norrköping åtminstone har värvat en spelare som tillför något väsentligt och har hyfsat stor potential.

 

Sedan spelade inte Norrköping 3-4-3 som deras sida på Sv. Fans vill göra gällande utan snarare 3-4-2-1 med Kalle Holmberg som ensam topp.

 

Det såg bra ut, tillräckligt bra för att Norrköping ska börja bli ett vinnande lag igen men jag tror absolut inte att det räcker till en medalj. Inte ens chans, faktiskt.  Och jag tror absolut inne att det var min idé som fick Jens Gustafsson att använda dansken centralt.

 

Varför ingen medalj?

 

Dels för att huvudkonkurrenterna Häcken och AIK är alldeles för bra. Dels för att IFK-spelarna inte är tillräckligt bra, Tkalcic, Skabb och Holmberg håller inte den klassen, Smith är ung medan Thorarainsson och Moberg Karlsson är duktiga med boll med vårdslösa lagspelare med alltför stor fantasi och ego.  Både är fortfarande i den åldern att de kan förändras men i DMK:s fall handlar det om attityd. Ifall han lärde sig att spela enkelt och inte hela tiden försöka briljera och göra sådana saker som särskiljer hans ypperliga teknik hade han kunnat bli en bra spelare. Men liksom islänningen spelar de med alldeles för små marginaler – det tappar ofta boll. Mot ett lågt Kalmar blir konsekvenserna inte så stora – mot ett bättre lag håller det aldrig.

 

Jag kan bli direkt sur på spelare som har fått så myckettalang men inte begriper att använda den.

 

 

Därutöver har du fem spelare av mycket hög klass – det är de som gör att Norrköping säkert kan sluta på övre halvan.

 

 

About this entry