Dplay och moralen

Många TV- och mediebolag inser att den första kontakten är den viktigaste. Därför ger de ofta en kortare provperiod – så vi lockas och medvetet, eller omedvetet, förlänger abonnemanget.

DPlay gör tvärtom. Nu när de har köpt allsvenskan gör de allt för att lura tittarna att betala för något vars kvalité är tvivelaktig. Jag uppmärksammade det bedrägliga förfarandet redan för en knapp månad sedan då de annonserade att de första träningsmatcherna var fria att se för alla men så med några minuter till avspark förvandlades de till betalmatcher.

På samma falska sätt försöker Dplay nu sälja ”ointressanta” försäsongsmatcher. Genom att bredvid ”allsvenskan” sälja ”försäsong” får tittaren intryck av att det liksom allsvenskan gäller alla matcher och alla lag. Så är det inte. Tvärtom. Alla de stora tittardragande lagen med flest följare spelar i CMore medan Dplay lockar med lag som Varberg, Falkenberg, Kalmar och Mjällby.

Måste påstå att det här helt öppna lurendrejeriet och affärs- och konsumentmoraliskt ytterst tveksamma agerandet förvånar mig. Det spelar ju ingen roll att de nu engagerat en massa gamla folkkära gubbar från CMore – man glömmer aldrig det första mötet med en ny mediekanal – även om man tillslut kommer tvingas titta.


About this entry