Idrott, politik och det personliga ansvaret

Så här är jag själv klädd när jag nöjestrampar!

Så här är jag själv klädd när jag nöjestrampar!

Idag vinner en diktatur en av världens mest klassiska idrottstävlingar. Nu står det visserligen inte Kazakstan på tröjan som vinner Tour de France på Champs Elysée inför 100-tals miljoner tv-tittare utan Astana Pro Team men det är egentligen samma sak. Bakom cykelstallet står några av landets mest maktfulla och rikaste män ”med kontakter” till den politiska ledningen. Den ledning som Amnesty International fördömt som en brutal diktatur med tortyr och mord men utan demokratiska rättigheter, utan pressfrihet, yttrandefrihet e t c.

http://www.amnesty.org/en/library/info/EUR57/001/2014/en

Kazakstan är också ett av världens rikaste, fattigaste, största, mest glesbefolkade och mest korrupta länder. Enligt Wiki :”Ett av de allvarligaste problemen för ekonomin är korruptionen. Mycket av oljepengarna går direkt till president Nursultan Nazarbajev eller till att bygga upp residens åt presidenten och hans regering i den nya huvudstaden Astana”.

Kazakstan och cykling är en ny, ganska framgångsrik kombination. Många cyklister från andra f d sovjetiska republiker har blivit kazakstanska medborgare även om de alla bor i västliga delen av Europa. Den mest kände är Vinokourov som vann Vueltan 2006 men året efter tvingades lämna Touren dopad. Han, liksom hela Astanalaget för övrigt, tvingades av mitt i tävlingen. I cykelsporten betyder då det här föga – straffet på två år kortades till hälften och laget var välkommet tillbaka i den professionella cykelfamiljen.

Så Astana Pro Team förknippas med framgångsrika cykelframgångar utan även utbredd doping och fusk – förutom då det Amnesty International beskriver.

Frågan om att arbeta i eller för en diktatur som åkarna i laget gör kan diskuteras. Cykellaget är ju ett reklamprojekt för huvudstaden Astana och staten Kazakstan. Det är en svår och individuell fråga – jag tycker inte man ska arbeta offensivt för att förbättra en tortyrstats rykte men jag kan inte moralisera över de enskilda cyklisterna i stallet.

Däremot tycker jag det fel att privatpersoner cyklar omkring i stallets tröja enbart för att de har en cyklist som vinner Tour de France. Speciellt ifall privatpersonen på många sätt

​tidigare ​visat gott omdöme och lagt vikt vid att ge ett politiskt korrekt intryck – som att t ex skriva en bästsäljande bok om hur vi borde göra för att rädda Världen från miljöförstörelse. Jag tror inte min vän journalisten och författaren hade gått omkring en israeliska landslagets fotbollströja idag, eller en för Nordkorea idag.

När jag påpekar att det kanske inte är så bra att stoltsera med den tröjan, att cykla omkring i Sverige med reklam för en stat som miljoner människor förknippar med tortyr och mord, så svarar han nej. När jag ber honom utveckla svaret får jag bara motfrågor – om

​FC ​Barcelona och Qatar. Jag svarar att jag aldrig burit en Barçatröja med Qatarlogga och att FC Barcelona förknippas med staden​, ​katalansk kultur och frihetsträvan. Det är också till ​ ​skillnad ifrån relativt nybildade Astana Pro Team en klubb som inte bildats för att göra reklam för en ​olje​stat​s flygbolag​ och dessutom är 116 år gammalt.

Men trots att min vän ( sedan 1976…) för ner resonemanget på ett personligt plan är han inte beredd att själv förklara varför han skryter och är stolt över att bära tröjan när han fritidscyklar omkring i stockholmstrakten. Vilket jag finner mycket anmärkningsvärt, milt sagt​.

Denna i mitt tycke naiva eller rent av stupida inställning till förhållandet sport och mänskliga rättigheter – varför reagerar vi inte på det?

J​ag k​an till och med känna en viss avsmak för alla de som hejade på Brasilien i VM – ett land likt Kazakstan är både ofantligt rikt och ofantligt fattigt. Genom lögner och korruptionen spenderade brasilianska staten100 miljarder av medborgarnas pengar på fotbollsarenor när fortfarande många tiotals miljoner medborgare saknar rinnande vatten, saknar skolor och utbildning, saknar ordentlig sjukvård.

Nästa fotbollsturnering spelas i Ryssland, och därefter i Qatar. Nån som ser mönstret, nån som vill springa omkring i ryska landslagets tröja, eller Qatars?


About this entry